
W cieniu dziennikarskiej agentury 

W 1991 r. wydałem książkę „Byłem dziennikarzem”; taki 

pamiętnik, w którym odreagowałem fakt porzucenia pracy w 

„Wiadomościach TV”, po nominacji na szefa tego najważniejszego 

programu informacyjnego partyjnego funkcjonariusza ze stanu 

wojennego, Sławomira Zielińskiego. Nie sądziłem, że zaczynając 

jesienią 1989 r. pracę w nowym programie informacyjnym 

„Wiadomości TV”, które powstały w miejsce znienawidzonego 

„Dziennika Telewizyjnego DTV”, nie będę miał szans na 

uprawianie uczciwego dziennikarstwa, w ponoć wolnej i 

demokratycznej Polsce. A rozpoczynałem ten program słowami: 

„wiadomości dobre lub złe, ale zawsze prawdziwe”.   

Książka została wtedy kompletnie przemilczana, poza krótkim 

artykułem w „Gazecie Wyborczej”, w którym zostałem wyśmiany 

oraz recenzją red. Grzegorza Miecugowa w „Sztandarze Młodych”, 

który zaliczył moją książkę do „bubli miesiąca”. W książce 

opisałem m.in. rozmowę z komisarzem wojskowym (ubekiem) 

urzędującym na stałe w Programie III PR w latach 1982-1984, 

gdzie wówczas pracowałem. Każdy z dziennikarzy publicznego 

radia i telewizji miał do czynienia z funkcjonariuszami SB. 

Szczególnie w pierwszych latach stanu wojennego SB wprowadziło 

do dziennikarstwa wielu swoich agentów. Redakcje, w których  

pracowałem, też miały swoich „Suboticów”; „Sygnałach Dnia 

Polskiego Radia, w radiowej Trójce i w „Wiadomościach TV”.  

Szefem „Wiadomości TV” za Andrzeja Drawicza, a moim 

przełożonym był wtedy red. Jacek Snopkiewicz, dawny członek i 



reformator PZPR, delegat na IX Zjazd, („poziomka” – od tzw. 

struktur poziomych w partii), równocześnie człowiek o 

„korzeniach solidarnościowych” i - jak piszą w portalach 

prawicowych –„opozycyjny dziennikarz w PRL”. To on napisał w 

1990 r.(sic!) wspólnie ze Stanisławem Maratem książkę „Ludzie 

bezpieki”. Jak twierdzi we wstępie książki, tylko szczęśliwy 

przypadek sprawił, że mógł przez wiele miesięcy studiować 

tajne dokumenty SB. Kiedy zakładałem swoje radio, proponował 

mi, że skontaktuje mnie z „siłami”, które mi w tym pomogą. Nie 

skorzystałem. Najczęstszym gościem Wiadomości TV był ówczesny 

rzecznik prasowy MSW mjr Wojciech Garstka. 

To Jacek Snopkiewicz wybrał spośród wielu młodych ludzi 

chętnych do pracy w „Wiadomościach” Tomasza Lisa, który jest 

mu za to bardzo wdzięczny i do dziś go wychwala. To 

Snopkiewicz zdecydował, że w „Wiadomościach” pozostała nadal 

„Ola”, czyli Aleksandra Jakubowska, z którą napisze później 

szeroko reklamowaną książkę „Naga telewizja”. Zrobili tam ze 

mnie człowieka bez zasad, beztaleńcie i karierowicza. Zapewne 

„przypadek” sprawił, że znaleźli się potem razem w redakcji 

„Kuriera Polskiego”. Pismo to było pierwszą inwestycją w media 

(1992 r.) Zygmunta Solorza i wsławiło się zaangażowaniem w 

inwigilację prawicy pod okiem dziennikarza i równocześnie 

oficera UOP, Jacka Podgórskiego. Podgórski, autor trzech 

książek o służbach specjalnych (w tym jednej wspólnie z 

Aleksandrą Jakubowską), zwalczał lustrację i rząd Jana 

Olszewskiego. Po dojściu Millera do władzy Podgórski został 



jego doradcą, a Jakubowska, pewnie też „przypadkowo”, szefem 

gabinetu politycznego premiera, wiceministrem kultury i w 

ogóle „lwicą lewicy”. Tandem Podgórski i Jakubowska pojawia 

się w aferze Rywina, bo to Podgórski, jak podaje „Głos” i 

„Wprost”, przekazywał informacje, które miały podważyć prace 

sejmowej komisji nad ustawą medialną.   

Na światło dzienne wychodzą historie z życia dziennikarskiego 

z ubekami w tle, także z udziałem młodszego pokolenia 

dziennikarzy. Maciej Gawlikowski, producent telewizyjny 

ujawnił niedawno, że w maju 1992 r. w mieszkaniu Wiesława 

Walendziaka wraz z innymi kolegami (Bogusławem Chrabotą, 

Jarosławem Sellinem, Adamem Pawłowiczem, Jackiem Łęskim, 

Jackiem Kurskim, Piotrem Semką), widział „papiery”, z których 

wynikało, że Milan Subotic trafił do Telewizji Polskiej z 

wywiadu wojskowego. Chrabota, Walendziak zaprzeczają, Kurski 

nie pamięta, inni się jeszcze nie wypowiedzieli. Dwa lata po 

mojej rezygnacji z pracy w telewizji, „Wiadomościami TV” 

rządził Milan Subotic i to on ściągnął do pracy Grzegorza 

Miecugowa. W tym czasie pod okiem Subotica nadawali swoje 

codzienne relacje m.in. Tomasz Lis i Katarzyna Kolenda-

Zalewska. Kiedy Mariusz Walter poszukiwał dziennikarzy do TVN, 

zatrudnił Miecugowa, ten ściągnął Subotica, który został 

szefem „Faktów”. Potem się w „Faktach” pojawił się Tomasz Lis. 

Subotic odszedł do Telewizji Wisła w Krakowie, skąd za namową 

Edwarda Miszczaka wrócił do centrali TVN. Miecugow i Lis 

wypowiadają się o Suboticu pozytywnie, Gawlikowski, Kurski, 



Semka bardzo źle. Pierwszym, który zaapelował do dziennikarzy 

o poddanie się lustracji, był redaktor Stanisław Remuszko. 

Tomasz Lis podpisał się pod jego apelem, ale pod następnymi 

już nie. Ciekawe, czy wystąpił on i wielu, wielu innych do 

IPN-u z zapytaniem o swój status. Tymczasem tych, którzy to 

zrobili, IPN informuje o fakcie zniszczenia materiałów na ich 

temat. A jak podaje Piotr Woyciechowski, z Komisji 

Likwidacyjnej WSI, są dokumenty, z których wynika, że 

najcenniejsza agentura była przez ostatnie lata wyprowadzana 

poza WSI i może teraz być kontrolowana w innym środowisku.  

Matko, ojcze, jeśli twoje dziecko marzy o dziennikarstwie – 

wybij mu to z głowy i to na długie lata.  

Wojciech Reszczyński 

 

.  


