
Kobieta cyngiel 

1 lutego 1992 roku uruchomiłem swoje wymarzone radio, po raz 

drugi zresztą, po wcześniejszym nakazie wyłączenia nadajników 

Wawy, zarządzonym przez Państwową Inspekcję Radiową, który 

musiałem wykonać pod presją siły policyjnej. Na drugi, już 

niezakłócony wyłączeniem anten start stacji, nieprzypadkowo 

wybrałem 1 lutego. Tego dnia 1925 roku Polskie Towarzystwo 

Radiotechniczne wyemitowało swój pierwszy program radiowy na 

fali 385 metrów.  

Być może będę miał kiedyś czas opisać te fascynujące, pełne 

adrenaliny dni, przepełnione wiarą w słuszność tego, co się 

robi. Demokracja to pluralizm mediów, a więc także wolność 

zakładania wymarzonych stacji radiowych, tych prawdziwych, 

nadających w eter, a nie za pomocą kabla na kilka akademików. 

Towarzyszyło mi wtedy wspaniałe uczucie wolności, przekonanie 

o braku wszelkich ograniczeń twórczych i kompletna 

nieświadomość zagrożeń. Chociaż pewien strach budził obraz 

państwa przeżartego korupcją, esbecją i kryminalistami. 

W takiej to atmosferze „GW” pisywała swoje donosy na mnie i na 

Radio Wawa. Ich ulubione Radio Zet i RMF FM były legalne, co 

było absolutną nieprawdą, gdyż nie było wówczas żadnych 

regulacji prawnych dotyczących mediów elektronicznych, a tylko 

ja jakoby działałem nielegalnie. Nielegalnie, czyli bez zgody 

Michnika.   

Już wtedy poznałem swoistą, pokrętną moralność „Wyborczej”, 

która inną miarą mierzy swoich, a inną tych, których zwalcza. 



Dzięki skruszonemu redaktorowi „Wyborczej” Michałowi Cichemu, 

temu, co oskarżył AK o mordowanie Żydów, a teraz się z tego 

wycofuje, wiemy, że „swoim” najpewniej można było zostać na 

podstawie etnicznego kryterium. Byłem zatem jako „goj” nie 

tylko „oszołomem” i „piratem łamiącym prawo, ale także 

„reżimowym dziennikarzem”. Faworyci środowiska „GW”, czyli 

dawni komunistyczni działacze działający w mediach, byli 

„fachowcami”, którym bez wahania można było powierzyć 

kierownicze stanowiska w mediach publicznych. No cóż, 

zwycięski prezydent Lech Wałęsa pozwolił odbudować dawne 

komunistyczne wpływy, co byłoby niemożliwe bez wsparcia „GW”.  

Odnotowałem wiele przejawów „serdeczności” ze strony „GW”, na 

które, po latach mogę spokojnie odpowiedzieć. Pamiętam na 

przykład wielki płacz „Wyborczej” nad moim irlandzkim 

wspólnikiem, którego plany wrogiego przejęcia mojego radia 

zablokowałem. To był gniew na takich jak ja bezmyślnych 

Polaków, którzy źle, egoistycznie traktują zagraniczny 

inwestycyjny kapitał. Jak można było wyrzucić z firmy 

inwestora, który wnosił tyle pieniędzy do firmy, pieniędzy, 

dzięki którym obłowiła się moja rodzina, oburzała się 

„Wyborcza”.  

Pamiętam doskonale, co i z jakim przekonaniem mówiłem swoim 

młodym, niedoświadczonym współpracownikom, przyszłym radiowcom 

na początku pracy w radiu. Jesteście wolnymi twórczo ludźmi, 

dziennikarzami i macie tylko jeden obowiązek, mówić i pisać 

prawdę. To samo mówiłem każdemu młodemu człowiekowi, który 



przychodził do pracy. Przypominałem też często o konieczności 

nawiązywania do dobrych tradycji Polskiego Radia, szczególnie 

do kultury języka polskiego. Nigdy nie zniżyłbym się do tego, 

by nakazać czy sugerować dziennikarzom pisanie bądź mówienie 

zgodnie z moim osobistym przekonaniem. Nie zbudowałem też 

wokół siebie żadnego serwilistycznego dziennikarskiego dworu 

odgadującego moje myśli i intencje. Czasami długo trzeba było 

dyskutować, by wszechobecna ideologiczna hucpa „Wyborczej” na 

dobre nie poprzestawiała w młodych głowach. Pamiętam też ten 

ich lęk przed krytyką ze strony „Wyborczej”, która mogła 

zaważyć na ich dalszych losach i karierze dziennikarskiej, i 

która na pewno ważyła na losach ekonomicznych stacji poprzez 

wpływ na potencjalnych klientów. 

Piszę o tym wszystkim nie z potrzeby wspomnień. W ostatnich 

wydarzeniach związanych z odwołaniem mnie ze stanowiska 

wiceszefa IAR odnalazłem tę samą atmosferę prasowej nagonki, 

jaką w 1991 roku robiła „Wyborcza”, kiedy odszedłem z 

Telewizji Polskiej na znak protestu przeciwko awansowaniu 

wychwalanego przez „Wyborczą” komucha. Nawet określenia są te 

same: „reżimowy dziennikarz”. Także odwołanie Krzysztofa 

Skowrońskiego było medialnie przygotowywane. Dla tej gazety 

prezes telewizji Farfał nagle przestał już być „faszystą”, 

Samoobrona prezesa radia Wijasa nie jest już hańbą narodu, a 

na czele rady nadzorczej znowu stanął „fachowiec”, czyli 

człowiek z PZPR. Jest dobrze, bo źle dzieje się tym, których 

najbardziej nie lubimy. 



Skruszony dziennikarz „Wyborczej” Michał Cichy w obszernym 

wywiadzie dla „Dziennika” opisał rzeczy dla mnie po prostu 

szokujące. Red. Paweł Smoleński, któremu nawiasem mówiąc 

zawsze odmawiałem udzielenia wypowiedzi, jest dla Cichego tym, 

który: „zawsze w lot potrafił odgadnąć, jaki tekst napisać, by 

podobał się szefowi”. Drugim, jak pisze Cichy, „cynglem” 

„Gazety Wyborczej”, jest Agnieszka Kublik, która „dysponuje 

podobną zdolnością jak Smoleński”.  

To właśnie tę panią redaktor obwiniam o pisanie tendencyjnych 

artykułów, donosów, notek i wywiadów. I wówczas i dziś, na 

swój sposób steruje ona opiniami o mediach i kreuje medialne 

wydarzenia.  

To prawdziwa „kobieta cyngiel”, zawodowiec z ponad 20-letnim 

doświadczeniem, specjalistka Michnika od medialnej roboty. 

Wojciech Reszczyński 

„Nasza Polska” 10.03.09   

 

 


