
Przejawy totalitaryzmu 

Wzorem kampanii wyborczej do parlamentu w 2007 roku Platforma 

Obywatelska zwróciła się do sądów powszechnych z „pozwem o 

pomoc”. I tym razem się nie zawiodła. Sąd Okręgowy w Warszawie 

orzekł, że sformułowanie użyte w kampanii PiS pod adresem PO 

(„nic się w Polsce nie zmieniło”) jest kłamstwem i powinno być 

sprostowane. Nie sądzę, aby wyrok sądu apelacyjnego był inny, 

bo nie wyobrażam sobie sędziego, który mógłby tak 

ostentacyjnie i w tak ważnym dla partii władzy okresie 

wyborczym zaryzykować votum separatum i oddalić absurdalny 

pozew. W 2007 roku poszło o sformułowanie „prywatyzacja”, w 

odniesieniu do służby zdrowia, od którego to odżegnywała się 

PO. Choć każdy głupi słyszał, że Platforma ma zamiar 

prywatyzować szpitale, partia, tuż przed wyborami zastąpiła 

„trefne” sformułowanie słowem „komercjalizacja”, co 

potwierdził sąd, orzekając tym samym przegraną PiS. Walka 

wyborcza o słowa za pomocą sądów może się tylko źle kojarzyć. 

Sądy niby niezawisłe, ale tak dziś związane z polityką, że jak 

dawniej za PRL-u, są aparatem władzy i to wykonawczej. Gdyby 

poseł Adam Hofman, a zorientował się zbyt późno, ogłosił, że 

za rządów PO Polska zmieniła się na gorsze, sąd miałby z tym 

sformułowaniem więcej kłopotów, co nie znaczy, że orzeczenie 

byłoby przychylne dla opozycji, bo dziś sądzi się także opinie 

i poglądy.  

Praktyka wydawania wyroków skazujących za wypowiadane poglądy 

i opinie, a nie za nieprawdziwe fakty, została klarownie 



zademonstrowana w procesie, jaki wytoczyła Jarosławowi Markowi 

Rymkiewiczowi Agora, wydawca Gazety Wyborczej. Sędzia 

Małgorzata Sobkowicz-Suwińska uznała słowa poety Jarosława 

Marka Rymkiewicza pod adresem redaktorów Gazety Wyborczej, 

(„duchowi spadkobiercy Komunistycznej Partii Polski”), za 

nieprawdziwe i obraźliwe. Redaktorzy „GW” uznali się za 

obrażonych nawet za słowa Rymkiewicza kierowane pod adresem 

ich rodziców i dziadków z KPP, dzięki którym pozostają nadal, 

jak powiedział Rymkiewicz, „skażeni duchem luksemburgizmu”. 

Jarosław Rymkiewicz miał prawo powiedzieć, że KPP była 

organizacją „ufundowaną na nienawiści do Polski i Polaków”. To 

znany fakt, potwierdzony wieloma źródłami historycznymi. 

Głównymi przeciwnikami postulatu wolnej Polski byli, niestety, 

polscy Żydzi. Róża Luksemburg i Adolf Warszawski „Warski” 

oficjalnie, bo na międzynarodowych kongresach socjalistów, 

zwalczali ideę niepodległości Polski. Oczywiście walczyli też 

z chrześcijaństwem, jako zabobonem i „opium dla mas”.  

Wyrok Sądu Rejonowego w Gdyni uniewinniający Nergala, muzyka 

satanistę, który podczas koncertu podarł Biblię i nazwał ją 

„księgą kłamstw”, dowodzi, że sędziowie za nic mają literę i 

ducha prawa a szukają jedynie jakiejś furtki, aby nie narazić 

się mediom. Sędzia Krzysztof Więckowski nie naraził się, ale 

przejdzie do historii sądownictwa jako specjalista od „prawa 

artystycznego”, któremu wyznaczył uzasadnione artyzmem „limity 

i granice”. Sędzia uznał bowiem, że nie będzie wyznaczał 

„granic i limitów wypowiedzi artystycznej”, tym bardziej że 



to, co pozwany zrobił z Biblią, było „formą sztuki”. W 

podzięce Nergal zrewanżował się okrzykiem „szatan znowu 

wygrał” i ten sam okrzyk poprzedził w Internecie hitlerowskim 

„heil szatan”. Jestem ciekawy pisemnego uzasadnienia 

orzeczenia sędziego Więckowskiego, choćby tylko w jednym 

drobnym elemencie. Jak pisze słowo Biblia, dużą, czy małą 

literą i czy zgadza się ze słowami satanisty, że 

chrześcijaństwo jest „największą i najbardziej zbrodniczą 

sektą, która istniała na ziemi”.  

Nergal, prawdziwe nazwisko Adam Darski, został właśnie 

wyróżniony przez prezesa TVP Juliusza Brauna zaproszeniem do 

jury w nowym programie telewizyjnym „Voice of Poland”. To 

dobre miejsce dla niego po objęciu kierownictwa TVP Kultura 

przez Katarzynę Janowską, byłą naczelną tygodnika Przekrój, 

panią zachwycającą się nie tak dawno tym, co prezentował sobą 

na Krakowskim Przedmieściu niejaki Dominik Taras. Łatwo się 

domyślić, jaka młodzież będzie lansowana na gwiazdy przez 

telewizyjne jury, a jaka napiętnowana, co pokazało już jury w 

Polsacie, wyśmiewając młodego chłopaka, który odważył się 

zaśpiewać patriotyczną piosenkę Andrzeja Rosiewicza.  

Gdyby ktoś miał jakieś wątpliwości co do ostatnich decyzji 

prezesa telewizji, to warto przypomnieć, że w stanie wojennym 

był internowany, a potem, do 1989 roku pracował w katolickim 

tygodniu „Niedziela”. Podobnie inny opozycjonista, Jan Dworak, 

obecny szef KRRiT, (desygnowany do tej instytucji przez 

prezydenta Bronisława Komorowskiego). Po wyjściu z 



internowania pracował w Przeglądzie Katolickim i Tygodniku 

„Solidarność”. Dziś odmawia katolickiej telewizji TRWAM prawa 

do miejsca na platformie cyfrowej. I w końcu wspomniany 

prezydent Komorowski; także internowany, potem zatrudniony 

jako wykładowca w Seminarium Duchownym w Niepokalanowie. 

Zostanie zapamiętany jako prezydent, któremu w pierwszych 

dniach urzędowania w pałacu na Krakowskim Przedmieściu w 

Warszawie nie spodobał się stojący przed nim krzyż.  

Wojciech Reszczyński 

Autor jest komentatorem w Programie 3 Polskiego Radia SA 

263Nasza Polska 30.08.11       

      

 

 


