
Jakie media, takie społeczeństwo 
 

Od lat przekonuję, że współczesne media nie są, jak zwykło się mówić, „czwartą” 
władzą w państwie, ale pierwszą i bodajże najważniejszą. W tradycyjny 
Monteskiuszowski podział władzy na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą od 
dawna należałoby  wpisać władzę nową - medialną. Zaryzykuję twierdzenie, że  
XVI-wieczna europejska zasada wyrażona w łacińskiej sentencji:  Cuius regio, eius 
religio mogłaby dziś brzmieć: Cuius regio, eius media, a więc „Czyja władza, tego 
media”. Przewaga władzy medialnej nad innymi polega na tym, że w odróżnieniu od 
pozostałych trzech głównych filarów władzy w państwie, władza medialna nie jest 
demokratycznie wybierana ani odwoływana. A jednak wywiera olbrzymi wpływ na 
wybór i funkcjonowanie pozostałych władz, jeśli chce, może je kontrolować, ale 
zakres jej odpowiedzialności wobec prawa ogranicza się jedynie do zwykłej kontroli 
sądowej (skargi na media). O sile mediów przesądza powszechny przekaz 
adresowany do wielomilionowej widowni wpływający na obywatelskie postawy, w 
tym także zachowania wyborcze. Czyli obywatel wybiera burmistrza, posła, senatora, 
prezydenta, ale nie ma żadnego wpływu na wybór i odwołanie właściciela mediów 
czy redaktora naczelnego, a nawet prezentera telewizyjnego, zarówno stacji 
prywatnej jak i publicznej. Nie bez znaczenia jest też wkomponowanie się głównych 
mediów w globalny giełdowy system ich finansowania, o czym będzie mowa dalej.   
O ile w tzw. starych demokracjach mechanizm funkcjonowania „trzech władz”, 
wzbogaconych mocną władzą medialną, miał szansę ewoluować i dostosowywać się 
do polityczno-społecznych potrzeb i oczekiwań obywateli, bo przecież stopień 
wolności, niezależności i odpowiedzialności mediów jest miarą demokracji, to w 
krajach takich jak Polska, wychodzących z komunizmu, władza medialna pozostaje 
wciąż w orbicie wpływów dawnych elit rządzących. 
  
Od 1945 do 1989 roku media w Polsce - prasa, radio, telewizja, wydawnictwa, 
drukarnie, stanowiły bazę (wg komunistycznej teorii „nadbudowę”), dzięki której 
komuniści mogli umacniać  totalitarną władzę nad społeczeństwem. Pełna kontrola 
mediów została na krótko (do wprowadzenia stanu wojennego) zakłócona 
powstaniem w sierpniu 1980 roku NSSZ „Solidarność”. Związek  zawodowy 
„Solidarność” powstał również w Radiokomitecie. Jego przewodniczącym w 
Warszawie, a wkrótce wiceprzewodniczącym Krajowej Komisji Koordynacyjnej NSZZ 
„Solidarność” Pracowników Radia i Telewizji został Piotr Mroczyk. Jak się okazało po 
latach, od 1973 roku tajny współpracownik SB o kryptonimie „69”. W 1989 roku 
został dyrektorem Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa. Przywołuję ten fakt jako 
wymowną ilustrację spenetrowania przez reżim PRL struktur „Solidarności”, w tym 
nawet tak nielicznej, jaka powstała w środowisku dziennikarzy radia i telewizji. 
„Około połowa dziennikarzy przed 1989 rokiem współpracowała ze Służbą 
Bezpieczeństwa” - ocenia prof. Włodzimierz Suleja.  
 
To, co nazywamy „transformacją systemu”, począwszy od historycznego 1989 roku, 
to kontrolowany mechanizm  dopuszczenia do władzy nowych sił społecznych, 
wywodzących się  z tzw. konstruktywnej części dawnej „Solidarności”. Tych sił, które 
kontestowały komunistyczny system, domagając się reform i dostępu do mediów. 
Stało się to możliwe, gdy wyraziły milczącą zgodę na utrzymanie dominującej roli 
komunistycznych elit w państwie. Dlatego Okrągły Stół jest symbolem nie w pełni 



 2

demokratycznych przemian ustrojowych w Polsce. Przy Okrągłym Stole, a może już 
wcześniej, w wilii szefa MSW Czesława Kiszczaka w Magdalence, należy szukać 
genezy obecnego systemu politycznego III RP, w tym genezy rynku medialnego w 
Polsce po 1989 roku, gwarantującego „nowej władzy” pełną kontrolę nad przyszłymi 
mediami. Na czele podzespołu ds. środków masowego przekazu Okrągłego Stołu 
stanęli: Krzysztof Kozłowski, późniejszy szef MSW w rządzie Tadeusza 
Mazowieckiego, a zarazem protektor Radia RMF FM, oraz Bohdan Jachacz z Wydziału 
Prasy Radia i Telewizji KC PZPR.   
 
Po Okrągłym Stole następuje (cenzura, czyli Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i 
Widowisk przestała istnieć w kwietniu 1990 roku) „transformowanie się” mediów do 
nowych warunków ustrojowych, w tym dopuszczenie do mediów nowych środowisk, 
spoza dawnej PZPR (rozwiązanej 29 stycznia 1990 roku). W telewizji publicznej 
zaczyna być nadawany półgodzinny program „Telewizji Solidarność”, zostaje 
reaktywowany „Tygodnik Solidarność” i powstaje „Gazeta Wyborcza” - codzienne 
pismo NSZZ „Solidarność” (do czasu konfliktu z Lechem Wałęsą o logo „Solidarności” 
w tytule). Takie były początki udziału w mediach opozycji demokratycznej. 
Niebagatelną rolę odegrali tu dawni agenci komunistycznej bezpieki. Wielu z nich 
stawiano na czele „nowych” mediów III RP albo otaczano nimi media jako 
odpowiednią „opieką”. Dlatego tak dziś trudno zaakceptować kariery ludzi, którzy za 
komuny i w III RP zawsze zajmują eksponowane, kierownicze stanowiska.   
W tamtym czasie olbrzymi koncern medialny PZPR, jakim była Robotnicza 
Spółdzielnia Wydawnicza „Prasa-Książka-Ruch” (45 gazet dziennych, 235 czasopism o 
łącznym nakładzie 3.5 mln egzemplarzy), w tym 17 drukarń, liczne nieruchomości,  
wydawnictwa, agencje książkowe, prasowe, fotograficzne, produkcja wszelakich 
druków okolicznościowych, płyt, kaset, wideo, itd., decyzją sejmu został poddany 
likwidacji. 
  
W  Komisji Likwidacyjnej zasiadał m.in. Donald Tusk. Ale już przed wejściem w życie 
ustawy likwidacyjnej dochodzi do kradzieży niektórych tytułów prasowych, 
przejmowania majątku byłych firm i tworzenia na ich bazie nowych. Beneficjentami 
stali się dotychczasowi zarządcy RSW oraz związana z nimi liczna partyjna 
nomenklatura i sprawdzeni „opozycjoniści”.  
 
Środowiska solidarnościowe pragnące zachować swoją autonomiczność wobec 
Okrągłego Stołu (związane z Jarosławem Kaczyńskim i Tadeuszem Mazowieckim) 
musiały zadowolić się kupnem na przetargu, organizowanym przez Komisję 
Likwidacyjną RSW, jedynie dwóch tytułów prasowych: „Expressu Wieczornego” wraz 
z drukarnią oraz „Życia Warszawy”. Część tytułów dawnej prasy lokalnej RSW trafiała 
do lokalnych ogniw „Solidarności”. Wskutek krótkowzrocznej, nieprzemyślanej polityki 
szefa związku „Solidarność” Mariana Krzaklewskiego,  pisma te zaczęto sprzedawać 
zagranicznym koncernom medialnym. Po likwidacji RSW okazało się, że tzw. drugi 
obieg wydawniczy, reprezentujący prawdziwą antykomunistyczną, niepodległościową 
opozycję, działający prężnie poza cenzurą, został całkowicie pozbawiony możliwości 
publikowania i drukowania na bazie dawnego majątku i sprzętu likwidowanej RSW. 
Wyjątkiem była „Gazeta Wyborcza”. 
 



 3

„Transformowanie się” mediów publicznych znam z autopsji. Szefem telewizji, po 
Jerzym Urbanie, zostaje Andrzej Drawicz, internowany w stanie wojennym 
solidarnościowiec, dawny pezetpeerowiec, ale jak się okazało po latach, agent 
bezpieki TW „Kowalski” i TW „Zbigniew”, zarejestrowany w SB od lat 50. „Nowa” TVP 
znalazła się pod pełną kontrolą dawnych tajnych służb, a do historii „wolnego 
dziennikarstwa” przejdzie instrukcja prezesa Drawicza dla dziennikarzy przed 8. 
rocznicą stanu wojennego, w której relatywizuje to wydarzenie (nie wolno podnosić 
bezprawności stanu wojennego) i wybiela zbrodnicze decyzje Jaruzelskiego i 
Kiszczaka. Zastępcami Drawicza zostali Lew Rywin, późniejszy reprezentant „grupy 
trzymającej władzę”, oraz Jan Dworak, obecny przewodniczący KRRiT.  
 
Telewizja Polska i Polskie Radio zmieniają się w spółki Skarbu Państwa. 
„Regulatorem” rynku medialnego staje się powołana w 1992 roku Krajowa Rada 
Radiofonii i Telewizji, dziś 5-osobowy organ konstytucyjny o stricte politycznym 
obliczu. Obecnie po dwóch członków wybiera Sejm i Prezydent, a jednego Senat. Jan 
Dworak, były polityk Unii Wolności i Platformy Obywatelskiej, wiceprezes 
Radiokomitetu z lat 1989-1991, rządzi obecną Krajową Radą Radiofonii już piąty rok. 
Pozostałymi członkami są Witold Graboś i Sławomir Rogowski (TW „Libero”), 
związani z postkomunistyczną lewicą skupioną w Stowarzyszeniu Ordynacka, oraz 
Krzysztof Luft i prof. Stanisław Pastuszka z PSL-u.  
  
Dzięki KRRiT utrzymana zostaje zasada dominacji w mediach sił rządzących, gdyż to 
Krajowa Rada obsadza rady nadzorcze spółek telewizji publicznej i polskiego radia. 
Tak wyselekcjonowane rady dokonują wyboru członków zarządów mediów 
publicznych i  są to najczęściej ludzie o lewicowo-liberalnej orientacji, ale także dawni 
agenci służb specjalnych. Jak pisała ostatnio „Gazeta Polska” decydujący wpływ na 
treści przekazywane przez telewizję publiczną mają dziś Jan Dariusz Cychol, dawny 
zastępca Jerzego Urbana w tygodniu „Nie”, były działacz Towarzystwa Przyjaźni 
Polsko-Radzieckiej, felietonista radia „Głos Rosji”, a obecnie główny specjalista w 
Redakcji Mediów Interaktywnych (TVPINFO, TVPParlament, TelegazetaTVP) oraz 
Sławomir Zieliński (TW „Posłaniec”), oficer Żandarmerii Wojskowej, dawniej WSW, od 
lat dyrektor wielu programów telewizyjnych, a dziś szef Biura Koordynacji 
Programowej TVP. To nie jedyni tacy „fachowcy”. Autor „Wielkiej księgi cenzury PRL” 
Tomasz Strzyżewski, powiedział na antenie Telewizji Republika, że „media III RP 
stosują taką samą cenzurę, co w PRL, różni się ona jedynie formą manipulowania 
ludźmi”.  
   
Próby „przewietrzenia” mediów publicznych, dopuszczenia do zarządzania nimi i 
pracy w nich osób o niekomunistycznym rodowodzie, o konserwatywnej, 
patriotycznej, narodowej orientacji - pisałem o tym w książce „Oburzeni” - kończyły 
się szybkim odwołaniem tych osób ze stanowisk. Tak też zakończyły się krótkie misje 
prezesów telewizji: Mariana Terleckiego, Wiesława Walendziaka, Bronisława 
Wildsteina, Andrzeja Urbańczyka. Podobnie zakończyła się próba zmian kadrowych i 
programowych w Polskim Radiu za prezesury Krzysztofa Czabańskiego. Także próby 
stworzenia prywatnej telewizji RTL 7, nieuwikłanej w zależności z dawnym reżimem 
PRL, skończyły się porażką. Adam Michnik osobiście interweniował w Luksemburgu, 
w siedzibie właścicieli tej stacji, przestawiając telewizję kierowaną przez Macieja 
Pawlickiego jako skrajnie prawicową, nie do zaakceptowania we współczesnej Polsce. 



 4

Po przejęciu przez Polsat współpracującej z RTL 7 „Naszej Telewizji” los RTL 7 był 
przesądzony. Stację wykupiła Grupa ITI, wprowadzając swój program pod nazwą 
TVN Siedem. Długa i burzliwa była też droga uruchomionej w 2001 roku innej 
niezależnej stacji - Telewizji Familijnej SA, na bazie TV Niepokalanów Puls, później TV 
Puls. Familijną zasiliły kapitałowo spółki skarbu państwa i Prokom Ryszarda 
Krauzego. W stacji pojawiło się wielu niezależnych dziennikarzy, ale złe zarządzanie i 
wycofanie się Prokomu przesądziło o końcu tej telewizji odwołującej się do wartości 
chrześcijańskich i etosu rodziny. Dziś jest to TV Puls z nową koncesją, nadającą 
programy dalekie od wcześniejszych deklaracji, o czym świadczyły liczne protesty 
środowisk katolickich.   
 
Wspomniany wcześniej Krzysztof Kozłowski, członek założyciel Fundacji Komunikacji 
Społecznej w Krakowie, miał istotny udział w powstaniu i wejściu w eter prywatnego 
ogólnopolskiego radia RMF FM. Stacja ta uzyskała koncesję w 1994 roku, nadając 
wcześniej bez oficjalnego zezwolenia, podobnie jak ogólnopolskie Radio Zet, 
wspierane przez Adama Michnika i Gazetę Wyborczą oraz środowisko polityczne Unii 
Demokratycznej. Dziś obie ogólnopolskie stacje są własnością udziałowców 
zagranicznych;  Radio Zet - holdingu medialnego należącego do francuskiej 
korporacji Groupe Lagardère, a RMF FM - niemieckiej spółki Bauer Media Invest 
GmbH. Zajęcie przez obie stacje większości dostępnych częstotliwości dużej mocy 
uniemożliwiło stworzenie podobnie silnej ogólnopolskiej sieci radiowej przez Radio 
Maryja. Większość (ponad 100) lokalnych prywatnych stacji radiowych, powstałych 
na początku lat 90., została wykupiona lub przejęta przez grupy radiowe i 
reklamowe. Obroniły się tylko nieliczne prywatne rozgłośnie lokalne, m.in.: „Alex” w 
Zakopanem, „Oko” w Ostrołęce, „Leliwa w Tarnobrzegu, „Nadzieja” w Łomży, 
„Weekend” w Chojnicach, „Fiat” w Częstochowie, „Mazury” w Ostródzie, Radio 
Jutrzenka w Warszawie.  
 
RMF dysponuje siecią 56 częstotliwości lokalnych (RMF MAXX, Radio Classic). Grupa 
Eurozet to ogólnopolskie Radio Zet, radiowe sieci Plus, Gold, Chilli, Planeta, 
Antyradio. Agora ma 47 częstotliwości, m.in. sieci TOK FM, Złote Przeboje, Roxy.  
Grupa Radiowa Time nadaje w sieci 85 rozgłośni. Grupa ta należy do Zjednoczonych 
Przedsiębiorstw Rozrywkowych, sprywatyzowanych w 1991 roku, którymi kieruje i 
dysponuje większością udziałów Zbigniew Benbenek. Najwyższa Izba Kontroli 
wykazała niezgodną z prawem prywatyzację ZPR-ów, gdyż zaniżono wartość majątku 
tej państwowej firmy, w latach PRL-u ważnego instrumentu komunistycznej 
propagandy.  
 
Ciekawa jest historia powstania „Super Expressu”. Zaczęła się w „Expressie 
Wieczornym” w kwietniu 1990 roku. W obawie przed zwycięskim przetargiem 
Fundacji Prasowej „Solidarności”, oficyny wydawniczej Porozumienia Centrum, 
pracownicy „EW” zawiązują spółdzielnię, zaczynają wydawać poranną wersję 
dziennika „Express” i przygotowują się do przetargu. Kiedy Fundacja Porozumienia 
Centrum zwycięża, większość pracowników „Expressu Wieczornego”, obawie przed 
dziennikarską lustracją ucieka, jak wcześniej ich koledzy, do „Expressu”, który trafia 
w końcu do ZPR-ów Bębenka, a ten zmienia nazwę na „Super Express, dziś tabloid o 
wysokim nakładzie. Nomenklaturowy, związany z lewicą ZPR Zbigniewa Bębenka 
związał się później z Platformą Obywatelską (Grzegorz Schetyna zakładał Radio ESKA 



 5

we Wrocławiu). ZPR SA to nie tylko firmy Murator, sieci radiowe ESKA, Plus, WAWA, 
Vox, telewizje ESKA i POLO na ogólnodostępnym multipleksie, ale też 1200 salonów i 
punktów gier oraz sieć 130 kasyn.  
  
Po 25 latach „transformowania” prywatnego rynku radiowego zdominowały go siły 
liberalno-lewicowe i postkomunistyczne. Faktu tego nie zmienią nieliczne i słabe 
finansowo rozgłośnie radiowe kierowane przez diecezje Kościoła katolickiego, ani fakt 
uruchomienia na pierwszym multipleksie Telewizji TRWAM, co z wielkim trudem 
wywalczyło społeczeństwo.  
 
Osobnym gatunkiem nowego „polskiego” nadawcy radiowego stało się Radio 
„Hobby” w podwarszawskim Legionowie. Firmuje je Piotr Fogler (TW „Turysta”), były 
poseł Unii Demokratycznej. Stacja ta codziennie nadaje w języku polskim magazyn 
kulturalno-informacyjny „Radia Sputnik” należący do państwowej rozgłośni „Głos 
Rosji”. Ma więc Moskwa swój głos w Warszawie i okolicach, czego nie zauważa Jan 
Dworak, szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.  
 
Geneza dwóch największych prywatnych ogólnopolskich stacji telewizyjnych TVN i 
Polsat sięga drugiej połowy lat 70., kiedy to wyselekcjonowani przez reżim PRL ludzie 
zakładali spółki polonijne: Konsuprod Jana Wejcherta (TW „W. Konarski) i Solpol 
Zygmunta Solorza (TW „Zegarek”). Znane są także fakty powiązań Jana Wejcherta i 
drugiego twórcy TVN Mariusza Waltera (TW „Mewa”) z wojskowymi służbami PRL i 
Funduszem Obsługi Zadłużenia Zagranicznego. Stworzona przez nich grupa ITI 
wymieniona jest w Raporcie z weryfikacji WSI. Współdziałał z nimi Grzegorz Żemek, 
współpracownik wywiadu wojskowego PRL ps. „Dik”. Były szef WSI gen. Marek 
Dukaczewski, agent Aleksander Makowski, a wraz z nimi biznesmen Zygmunt Solorz-
Żak i jego firma Polsat oraz koncern ITI i ABW uzyskali ostatnio w Sądzie Okręgowym 
w Warszawie postanowienie o uchyleniu decyzji prokuratury o umorzeniu śledztwa 
ws. nieprawidłowości przy tworzeniu Raportu z weryfikacji WSI przez szefa komisji 
weryfikacyjnej WSI Antoniego Macierewicza. Tak więc dawna sprawa tych wszystkich 
powiązań ze służbami PRL-u i WSI obecnych „pokrzywdzonych” powróci ponownie na 
sądową wokandę. Tym samym wciąż pozostaje aktualna geneza powstania 
koncernów ITI i Polsat.  
    
Ranking sprzedaży i rozpowszechniania prasy drukowej, egzemplarzowej e-wydań 
oraz ogół prenumeraty (sierpień-wrzesień 2014, wg ZKDP, w tysiącach) otwiera „Fakt 
Gazeta Codzienna” (318), dalej „Gazeta Wyborcza” (168), „Super Express” (153), 
„Rzeczpospolita” (54), „Dziennik Gazeta Prawna” (44), „Przegląd Sportowy” (37), 
„Gazeta Podatkowa (26), „Gazeta Polska Codziennie” (19), „Puls Biznesu” (10), 
Parkiet Gazeta Giełdy (4). Warto wiedzieć, że prenumerata „Gazety Wyborczej” 
wynosi ponad 50 tysięcy egzemplarzy, a drugą na tej liście (38) jest „Rzeczpospolita”. 
Wnioski oczywiste; najtrudniejsza sprzedaż to kioski, bo klient wykłada własne 
pieniądze. Zwycięzca rankingu „Fakt Gazeta Codzienna” należy do niemiecko-
szwajcarskiego koncernu Ringier Axel Springer (m.in. Przegląd Sportowy, Forbes, 
Newsweek i jeszcze dziewięć tytułow. „Super Express”, o czym była już mowa, należy 
do ZPR-ów  Zbigniewa Benbenka. „Gazeta Wyborcza”, bezpłatne „Metro” i kilkanaście 
kolorowych tytułów to własność Agory SA. Olbrzymia większość prasy lokalnej i 
regionalnej w Polsce jest własnością niemieckiego Verlagsgruppe Passau. Olbrzymia 



 6

większość czasopism kolorowych także znajduje się w rękach niemieckich 
wydawnictw Bauer i Burda. Polityka biznesowa i redakcyjna tych koncernów oddaje 
oczekiwania; finansowe, społeczne i historyczne niemieckich właścicieli 
(komercjalizacja, unifikacja treści, polityczna poprawność, w tym unikanie tematów 
związanych z niemiecką odpowiedzialnością za II wojną światową).   
Wydawnictwo Heinrich Bauer Verlag (właściciel sieci RMF) wydaje 33 tytuły o 
łącznym rocznym nakładzie tygodników i miesięczników ponad 400 milionów 
egzemplarzy. Burda to 15 tytułów. Najpoczytniejszy polski kolorowy tygodnik opinii, 
„Gość Niedzielny”, może się pochwalić roczną sprzedażą na poziomie około 1.5 
miliona.   
 
„Ukoronowaniem” wspomnianych głównych mediów komercyjnych stała się wielka 
gala Grand Press i specjalne medale - „Media 25-lecia”. Łatwo się domyślić, że 
„Telewizją 25-lecia” została TVN, „Gazetą 25-lecia” - „Gazeta Wyborcza”, a „Radiem 
25-lecia” - RMF FM. Poza tym ostatnim, zagranicznym w zasadzie laureatem, należy 
dodać, że TVN SA, którego głównym akcjonariuszem jest Grupa ITI i Grupa Canal+, 
ma wśród inwestorów wiele Otwartych Funduszy Emerytalnych, takich jak ING, 
Aviva, Allianz, Generali, Pocztylion oraz OFE PZU Złota Jesień. Podobnie koncern 
Agora SA jest zasilany finansowo przez jedenaście funduszy OFE, z których 
największy to PZU Złota Jesień oraz OFE: ING, Pocztylion, Aegon, AXA. To samo 
dzieje się z Polsatem Zygmunta Solorza. Jego Polsat Cyfrowy zasila jedenaście OFE 
sumami od 447 do 33 milionów złotych. Niestety niewiele ludzi w Polsce, a 
szczególnie pracownicy i emeryci, którzy płacą obowiązkowe składki na ZUS, zdaje 
sobie sprawę, że poprzez OFE (drugi filar) finansują wielkie koncerny medialne, od 
których zależy wysokość ich przyszłych świadczeń emerytalnych. Z analizy 
zaangażowania OFE w kupno akcji giełdowych spółek medialnych wynika, że decyzje 
te podejmowane są bez uwzględnienia nie najlepszej, szczególnie ostatnio, sytuacji 
finansowej tych spółek. Mimo słabnących wyników finansowych Agory i TVN 
zarządzający OFE kupują akcje tych spółek w celu podtrzymania ich wartości 
giełdowej. Nie kierują się dłuższą perspektywą finansową, a ta powinna zakładać 
ryzyko osłabiania się spółek medialnych ze względu na coraz większą konkurencję, 
cyfryzację i zmianę upodobań czytelników i telewidzów. „Gazetę Wyborczą” z roku na 
rok czyta coraz mniej ludzi. Coraz mniej ogląda TVN, ale koncerny te nadal są 
„ulubieńcami” tych, którzy bezpośrednio zarządzają OFE. Pytanie - robią to z 
przekonania, na podstawie rachunku ekonomicznego, czy dlatego, że tak należy. W 
efekcie istnieje ryzyko utraty pieniędzy zainwestowanych w te projekty medialne. 
Równocześnie, co jest niezwykle wymowną refleksją, płacący składki poprzez OFE nie 
mają żadnego wpływu na merytoryczne programy (produkty) tych mediów, od 
których zależy ich oglądalność, wysokość czytelnictwa, tym samym udział w rynku 
reklamowym. Paradoksalnie czytelnik i widz, nie podzielający wizji świata i Polski 
prezentowanej przez Agorę, TVN czy Polsat, nie tylko finansuje szkodliwy w odbiorze 
dla niego „produkt”, ale także przyczynia się do jego upowszechnienia, tym samym 
do jeszcze większego zdominowania rynku medialnego przez oligopol tych mediów.      
Tyle smutnych faktów, pomijając, ze względu na objętość tego artykułu, informacje o 
portalach internetowych dominujących w Polsce mediów, elektronicznych wydaniach 
ich gazet, sieci kin,  działalności poligraficznej, usługach brokerskich, agencjach 
reklamowych, nośnikach reklamy zewnętrznej. 



 7

Ze względu na szczególne i szczegółowe zapisy ustawy o Radiofonii i Telewizji 
osobną, ważną pozycję w państwie powinny zajmować media publiczne: TVP1, TVP2, 
TVP INFO, TVP Polonia, TVP Sport, TVP Kultura, TVP Historia, TVP HD, TVP Seriale, 
TVP Rozrywka, TVP ABC, TVP Parlament, TV Biełsat oraz 16 oddziałów terenowych 
TVP w największych miastach Polski. Także programy emitowane przez Polskie 
Radio: PR1, PR2, PR3, PR4, PR5 (Radio dla zagranicy), Internetowe radia: Radio 
Parlament, Polskie Radio 24, Polskie Radio Rytm oraz 17 Rozgłośni Regionalnych w 
największych miastach Polski. Jest to olbrzymi kapitał ludzki i materialny wciąż nie w 
pełni wykorzystany, ze względu na permanentne reformy struktury i funkcji tych 
mediów oraz brak solidnego finansowania z abonamentu, mechanizmu wielokrotnie 
deprecjonowanego przez obecną władzę. Wciąż nie wykorzystano potencjału mediów 
lokalnych, zarówno terenowych oddziałów telewizji jak i radia. W bardzo ograniczony 
sposób uczestniczą one w tworzeniu państwa obywatelskiego i inspirowaniu 
oddolnych inicjatyw. Zbyt duży jest wpływ upolitycznionej „centrali”, która z 
Warszawy nadzoruje te media, zachowując dla siebie dobór kadr i wpływ na 
programy. Od paru też lat obserwujemy tendencję do marginalizowania, a nawet 
przymiarki do sprywatyzowania mediów publicznych, jednego z ostatnich dóbr 
narodowych w posiadaniu narodu polskiego. Upolitycznione są też Rady Programowe 
Telewizji i Radia. Ich skład oddaje polityczny parytet istniejący w KRRiT. Opozycja, 
nawet w tych radach, nie jest w najmniejszym stopniu reprezentowana. 
Na zakończenie o najważniejszym, wciąż aktualnym postulacie adresowanym 
zarówno do regulatora mediów, jakim jest KRRiT, jak i publicznych mediów. O ile 
bowiem media prywatne kształtują swoje programy (produkty, przekazy) według 
zaleceń swoich właścicieli, to media publiczne mają obowiązek ściśle przestrzegać 
zapisów ustawowych. A są nimi odpowiedzialność za słowo, powinność rzetelnego 
ukazywania całej różnorodności wydarzeń i zjawisk w kraju i za granicą, sprzyjanie 
swobodnemu kształtowaniu się poglądów obywateli i umożliwienie im uczestniczenia 
w życiu publicznym poprzez udział w mediach oraz prawo do krytyki i kontroli 
społecznej władzy, zarówno państwowej jak i samorządowej.  
 
Można to ująć jako zasadę pierwszeństwa dobra odbiorcy. Zasada ta jest zapisana w 
Kodeksie Etyki Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, pozostaje w zgodzie z 
Kodeksem Europejskiej Federacji Dziennikarzy, ale jest też wymieniona w Karcie 
Etyki Mediów, której nota bene sygnatariuszami są wymienione w tym artykule 
wszystkie media komercyjne. Zasada pierwszeństwa dobra odbiorcy realizuje się 
wtedy, gdy dziennikarz przedkłada nad interes właściciela medium, redaktora 
naczelnego, kierownika redakcji interes odbiorcy (czytelnika, słuchacza, telewidza). 
To oni, odbiorcy mediów, powinni być ich najwyższym punktem odniesienia i sensem 
pracy wolnego i uczciwego dziennikarza. Media publiczne w Polsce należą do 
wolnego polskiego społeczeństwa. Czas odejść od paradygmatu - czyja władza, tego 
media. W Polsce media publiczne należy przywrócić społeczeństwu.  
 
Wojciech Reszczyński 
 
 

 


