
Czas na repolonizację mediów 

W czasie gdy premier Ewa Kopacz podróżuje pociągami i zagaduje 

spożywających posiłek, czy smakuje im kotlecik schabowy, gdy w 

czarnych lakierkach przemierza nadwiślańskie plaże, a wszystko 

to w celu „odzyskania” zaufania wyborców, poważni ludzie, 

zaniepokojeni patologią ustawodawstwa III RP, zastanawiają 

się, jak doprowadzić do repolonizacji banków i mediów. Co do 

pierwszego tematu nie będę się wypowiadał, choć i tu, jak w 

przypadku odzyskania mediów, sprawa będzie możliwa do 

zrealizowania po uzyskaniu przez opozycję większości zdolnej 

do zmiany konstytucji. Ośmioletnie rządy Platformy były 

możliwe dzięki wiernej służbie dla tej partii większości 

mediów, zarówno prywatnych jak i publicznych. Klęska 

Bronisława Komorowskiego spowodowała jednak, że parasol 

ochronny nad PO zaczął się kurczyć i niektóre media, wciąż 

nieśmiało, tak aby nie narazić się na zarzut zbyt 

obiektywistycznego postrzegania rzeczywistości, pozwalają 

sobie na większy luz. Dzięki temu mogliśmy się dowiedzieć, że 

Kopaczowa jeździ pociągami, ale wraz z nią startuje pusty 

samolot rządowy, bo może będzie chciała nim wracać do 

Warszawy. Jednym słowem okradanie Polaków trwa w najlepsze.  

Wysunięty ostatnio postulat repolonizacji mediów nie był, jak 

twierdzą niektórzy, pomysłem posła Jarosława Gowina ani nawet 

Jarosława Kaczyńskiego. Pojawił się w październiku ubiegłego 

roku w formie uchwały programowej delegatów nadzwyczajnego 

walnego zgromadzenia SDP w Kazimierzu Dolnym. Jako uczestnik 



tego gremium pracowałem w sekcji mediów ogólnopolskich, w tym 

publicznych. Obok repolonizacji mediów przyjęto zgodnie 

uchwały o dymisji prezesa TVP Juliusza Brauna, co już się 

stało, likwidacji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, co mam 

nadzieję niedługo nastąpi, oraz upoważnienie dla ZG SDP do 

występowania przed sądami polskimi i UE w sprawie łamania 

przez władze polskie zapisów ustawy o radiofonii i telewizji 

oraz europejskich standardów dobrego dziennikarstwa.  

Repolonizacja mediów to przede wszystkim odzyskanie prasy 

lokalnej i regionalnej zdominowanej dziś przez kapitał 

niemiecki na terenach, które przed wojną stanowiły część III 

Rzeszy. Nie byłoby partii Ruch Autonomii Śląska Jerzego 

Gorzelika, gdyby nie wydawany na Śląsku „Dziennik Zachodni” 

należący do Polska Press Grupa, który jest częścią niemieckiej 

grupy medialnej Verlagsgruppe Passau - w latach 90., na 

początku polskiej tzw. transformacji, niewielkiej rodzinnej 

firmy, w niewielkiej miejscowości Passau. To ten dziennik 

wypromował Gorzelika, a dzięki koalicji RAŚ z Platformą 

Obywatelską ta antypolska partia zarządza województwem 

śląskim. Przewodniczący RAŚ Gorzelik mógł się oficjalnie 

zajmować kulturą i edukacją na Śląsku. Zapowiada się dalsza 

współpraca RAŚ z Platformą, czego potwierdzeniem może być 

kompletnie nieodpowiedzialna wypowiedź premier Ewy Kopacz w 

czasie jej wizyty na Śląsku: „Ślązacy są bardzo dumnym 

narodem”. Jakim „narodem” należałoby zapytać się pani premier. 

Ale nie wymagajmy zbyt wiele od osoby o tak nikłej wiedzy, 



żadnym obyciu politycznym i doświadczeniu. Nie wymagajmy zbyt 

wiele od osoby, która nigdy nie powinna pełnić publicznego 

stanowiska, nie mówiąc już o sprawowaniu funkcji premiera.   

Przy okazji krótka dygresja ilustrująca brak jakiejkolwiek 

symetrii w układach polsko-niemieckich. Związek Polaków w 

Niemczech, jeszcze za czasów Adolfa Hitlera, bo w 1937 roku, 

wydawał kilkanaście polskich tytułów prasowych, jak choćby 

„Dziennik Berliński”, „Naród”, „Gazeta Olsztyńska”, „Mazur”, 

„Głos Pogranicza i Kaszub”, „Nowiny Codzienne”, „Dziennik 

Raciborski”. Były to pisma na wskroś polskie firmowane przez 

„Der polnischen Volsgruppe im Deutschen Reich”. Licząca dziś 

ponad 2 miliony grupa Polaków mieszkających w Niemczech nie ma 

swojej prasy, a za to niemiecka prasa w Polsce buduje silną 

pozycję polityczną antypolskiego RAŚ. To tak jak w 

podwarszawskim  Legionowie Radio „Hobby”. Stacja ta nadaje 

codziennie w języku polskim magazyn kulturalno-informacyjny 

„Radia Sputnik” należący do państwowej rozgłośni „Głos Rosji”. 

Dlatego najwyższy czas zatrzymać destrukcję państwa polskiego, 

która dokonuje się także za pomocą obcych polskiemu duchowi 

mediów.  

Nadzieje wiązane z przejęciem TVN przez amerykański 

telewizyjny koncern rodzinny Scripps Networks Interactive mogą 

okazać się jednak iluzoryczne. Nowy skład Rady Nadzorczej TVN 

nie zapowiada zmian na lepsze. Wśród polskich członków 

znaleźli się zasiedziali w bankowości i finansach Wojciech 

Kostrzewa i Wiesław Rozłucki, biznesmen Maciej Witucki 



(Orange, TPSA) i prawnik Krzysztof A. Zakrzewski z kancelarii 

Domański Zakrzewski Palinka.  

Ważne jednak, że postulat repolonizacji mediów przebił się w 

mediach i wzbudza coraz większe zainteresowanie. Ale to tylko 

jeden, choć bardzo ważny, element odbudowania suwerenności 

narodowej.   

Wojciech Reszczyński 

458Nasza Polska 07.07.15   

 

 


