
Krótko i do rzeczy 

Z Wojciechem Reszczyńskim o Teleexpressie rozmawia Błażej Torański. 

W czwartek, 26 czerwca 1986 roku, komunistyczna „Trybuna Ludu”, organ 
PZPR, donosiła pod winietą: „Cały kraj żyje przygotowaniami do 
rozpoczynającego się już za kilka dni X Zjazdu partii”. Od jakiej informacji 
zacząłeś „Teleexpress”? 

Na pewno nie od informacji o zjeździe partii, bo nigdy takiej z siebie nie wydusiłem. 

Musiałbym zajrzeć do archiwum. Mam wszystkie, spakowane w kartonie teksty, które 

wygłosiłem. Może kiedyś to odkopię, ale o zjeździe komunistycznej partii nigdy nie 

mówiłem.  

Ciekawe, bo przecież każde słowo było nadal pod kontrolą. Ówczesny 
„Teleexpress” nazwałeś przed laty „poluzowaną kaszanką >Dziennika 
Telewizyjnego<”, największej tuby propagandowej PZPR. 

Może tak powiedziałem. Ważny jest kontekst historyczny. W 1983 roku zlikwidowano 

stan wojenny, ale w 1984 roku komuniści zamordowali księdza Jerzego Popiełuszkę. 

W 1985 do władzy w Związku Sowieckim dochodzi Michaił Gorbaczow i wprowadza 

głasnost (jawność). Komuniści w Polsce szykują się powoli do zmian, także 

podzielenia się władzą z wybraną przez siebie opozycją. Na tym tle w 1986 roku 

pojawia się „Teleexpress”, który ma przyciągnąć młodych widzów do telewizora. 

Sterowany jest przez towarzysza Jana Główczyka z Biura Politycznego KC PZPR, który 

dostaje w tej mierze wolną rękę. Tworzy się jakby dualizm władzy. Dzieli się ona na 

postępowo–liberalną i beton partyjny. Pierwsza patronuje „Teleexpressowi”, druga 

pilnuje „Dziennika Telewizyjnego”. Do „Teleexpressu” trafiają dziennikarze 

dotychczas na ekranie Telewizji Polskiej nie występujący, nieskompromitowani. 

Wiarygodni i godni oglądania.  

Ale waszą młodość, naiwność, energię, witalność wykorzystano w małej 
tubie propagandowej dla młodzieży. 

Tam nie było ani dużej, ani małej polityki. Koncentrowaliśmy się na sprawach życia 

codziennego. W każdym programie ujawniałem absurdy peerelu. Były to wystąpienia 

krytyczne w stosunku do tej rzeczywistości. Publikowaliśmy też przekazy satelitarne 

zachodnich stacji, czego nie robił „Dziennik Telewizyjny”. Można więc było w 

„Teleexpressie” zobaczyć materiały o Andrieju Sacharowie, Aleksandrze Sołżynicynie 

czy Mathiasie Ruście. 

Ten ostatni, niemiecki pilot, w 1987 r. ośmieszył obronę powietrzną 
Związku Sowieckiego: wylądował na Placu Czerwonym w Moskwie. 



Były rozmaite ciekawostki. Puentowaliśmy materiałem nagradzanym przez nas „złotą 

czcionką”, ośmieszaliśmy biurokratyczne zapędy, urzędniczą głupotę. 

Warto przytoczyć przykład. Pokazaliście ogłoszenie o bezpłatnych 
praktykach w szkole policealnej. Wśród wymagań wymieniono 
„dyspozycyjność 20 h dziennie”. 

Marek Sierocki serwował muzykę. Tak to wyglądało. 

Wszystko jednak było pod kontrolą komunistów. Nie mówiliście o 
narastającym ruchu opozycji czy o strajkach. 

Oczywiście nie wstawialiśmy się za więźniami politycznymi. Nikt nawet nie wiedział, 

że oni jeszcze są! A do 1989 roku niektórzy siedzieli, na przykład Józef Szaniawski w 

więzieniu w Barczewie. Nie słyszeliśmy też o strajkach, protestach. „Teleexpress”  nie 

zajmował się polityką i przez to zyskiwał wiarygodność i popularność. Nie mówił o 

partii, o socjalistycznych zadaniach, o władzy.  

Przeciętnie oglądało was 18 mln widzów! Byłeś niezwykle popularny. Czy 
mężczyźni chcieli Ci stawiać wódkę, a kobiety składały oferty 
matrymonialne? 

Cieszyłem się dosyć sporym zainteresowaniem, ale nie powiem –popularnością, bo 

bardzo chroniłem swoje życie prywatne. Nie nadawałem się do roli celebryty. Do dziś 

uważam, że występowanie w telewizji nie jest niczym nadzwyczajnym, do niczego nie 

upoważnia. Nie zmienia człowieka. Nie czyni go ani lepszym, ani piękniejszym. Byłem 

odporny na wyrazy uznania.  

W 1987 roku poprowadziłeś wraz z Jolantą Fajkowską wyreżyserowane 
spotkanie z generałem Wojciechem Jaruzelskim, pierwszym sekretarzem. 
Pytania były zatwierdzane w KC PZPR. Partia wykorzystała Cię 
propagandowo. Śni Ci się po nocach to wydarzenie? 

Tak sądziłem, że Jaruzelski będzie chciał wykorzystać popularność Teleexpresu przed 

referendum jakie zaplanowała PZPR, to słynne dwu pytaniowe w stylu czy chcesz 

demokracji i chleba. Miało to wyglądać, jakby przypadkiem przyszedł do programu i 

przysiadł się do młodzieży. Toczyła się dyskusja. Opisałem to w książce „Byłem 

dziennikarzem”. Materiał był starannie wyreżyserowany i zmontowany. Nie było 

prawdziwej relacji. Tym niemniej po tym spotkaniu moja kariera w roli prowadzącego 

się skończyła. Pozwoliłem sobie bowiem na pytanie, kiedy władza w Polsce 

przestanie być absolutną? Czy dostrzeże opozycję? Właściwie było to moje jedyne 

istotne pytanie do Jaruzela. 



Wedle Cezarego Łazarewicza byłeś wobec generała czarujący, uśmiechałeś 
się i strofowałeś tych, którzy zadawali napastliwe pytania. Na koniec 
zapytałeś go, czy się nie obraził. 

Nie przypominam sobie, żebym wchodził „miękko” generałowi. W żadnym wypadku. 

Nawet witając go pozwoliłem sobie na kpinę, przypominając mu, jak odbywają się 

„gospodarskie” wizyty z partyjnymi notablami. Jak trawę maluje się na zielono. 

Cezary Nazarewicz kłamie na mój temat nie pierwszy raz. 

To  znany reporter „Przekroju”. „Polityki”. „Newsweeka”, „Wprost” czy 
„Wirtualnej Polski”. Nominowany przez Zarząd Główny SDP do Hieny Roku 
2012. W „Newsweeku” napisał o Tobie: „reżimowy dziennikarz, który 
zaczynał karierę w imperium Macieja Szczepańskiego”. Nazwał Cię 
podporą „głównej tuby propagandowej reżimu Jaruzelskiego”. Nie podałeś 
go za to do sądu. 

Kiedy on to napisał? 

W grudniu 2012 roku w „Newsweeku”. 

To wszystko nieprawda. Dziwię się, że to cytujesz.  Rozpocząłem pracę w radiu pod 

koniec 1978. Dwa lata wytrzymałem jako stażysta bez etatu, a w 1980 r. już 

współtworzyłem „Solidarność” w Radiokomitecie. Tylko garstka dziennikarzy 

odważyła się na to. Nie wiem, gdzie w tym czasie był pan Łazarewicz.  

Działał w pacyfistycznym i opozycyjnym Ruchu Wolność i Pokój. 
Kolportował i redagował prasę podziemną. Byliście niejako po tej samej 
stronie. 

Nazywanie mnie reżimowym dziennikarzem mieści się w polityce informacyjnej 

„Gazety Wyborczej”.  

Cezary Łazarewicz publikował tam po 1991 roku. Ale powróćmy do 
„Teleexpressu”. 30 lat temu – jak i przez kolejne lata – jego wartością były 
krótkie formy, gra słów, dowcipne puenty. To decydowało o popularności 
programu? 

Krótsza forma zawsze jest atrakcyjniejsza. Tabloidyzacji jeszcze nikt nie znał. Ale 

było krótko i do rzeczy. Zaciekawić, przyciągnąć, może nie za bardzo wnikać w istotę 

rzeczy, bo na to ludzie zwykle nie mają czasu.  

Rok temu nie umiałeś mi odpowiedzieć na pytanie o utrzymujący się 
fenomen „Teleexpressu”. „Może (wynika to ) z zachowania lakoniczności, 
skrótowości i tej bylejakości, lekkiego podejścia do wydarzeń” – 
zastanawiałeś się. Czy po „dobrej zmianie” program się zmienił? 



Bez mojego udziału „Teleexpress” istnieje już  28 lat. Wielokrotnie był 

wykorzystywany do celów politycznych, wyborczych. Lansował jednych, krytykował 

drugich. Jest popularny, bo 30 lat temu spodobał się młodym ludziom i teraz – choć 

są już emerytami – nadal przy nim pozostali. Dzisiejsza młodzież też go ogląda, bo 

„Teleexpress” od strony formalnej zachował swoją atrakcyjność.  Występując „na 

żywo” w Teleexpresie, w dniu 30-lecia emisji tego programu, dziękowałem widzom 

za okazywane mi przez te lata wyrazy sympatii. I to jest prawdziwa ocena tamtej 

mojej 1.5 rocznej pracy.   

 

 

 

  

 

 

 


