Jakie media, takie spoteczenstwo

Od lat przekonuje, ze wspdtczesne media nie sg, jak zwykto sie méwic, ,,czwartg”
wiadzg w panstwie, ale pierwszg i bodajze najwazniejsza. W tradycyjny
Monteskiuszowski podziat wtadzy na ustawodawcza, wykonawczg i sgdowniczg od
dawna nalezatoby wpisa¢ wtadze nowg - medialng. Zaryzykuje twierdzenie, ze
XVI-wieczna europejska zasada wyrazona w facinskiej sentencji: Cuius regio, eius
religio mogtaby dzi$ brzmie¢: Cuius regio, eius media, a wiec ,,Czyja wtadza, tego
media”. Przewaga wtadzy medialnej nad innymi polega na tym, ze w odrdznieniu od
pozostatych trzech gtéwnych filarow wiadzy w panstwie, wtadza medialna nie jest
demokratycznie wybierana ani odwotywana. A jednak wywiera olbrzymi wptyw na
wybdr i funkcjonowanie pozostatych wiadz, jesli chce, moze je kontrolowad, ale
zakres jej odpowiedzialnosci wobec prawa ogranicza sie jedynie do zwykitej kontroli
sadowej (skargi na media). O sile mediéw przesadza powszechny przekaz
adresowany do wielomilionowej widowni wptywajgcy na obywatelskie postawy, w
tym takze zachowania wyborcze. Czyli obywatel wybiera burmistrza, posta, senatora,
prezydenta, ale nie ma zadnego wptywu na wybor i odwotanie wtasciciela mediéw
czy redaktora naczelnego, a nawet prezentera telewizyjnego, zaréwno stacji
prywatnej jak i publicznej. Nie bez znaczenia jest tez wkomponowanie sie gtéwnych
mediow w globalny gietdowy system ich finansowania, o czym bedzie mowa dalej.
O ile w tzw. starych demokracjach mechanizm funkcjonowania ,trzech wiadz”,
wzbogaconych mocng wiadzg medialng, miat szanse ewoluowac i dostosowywac sie
do polityczno-spotecznych potrzeb i oczekiwan obywateli, bo przeciez stopien
wolnosci, niezaleznosci i odpowiedzialnosci mediow jest miarg demokracji, to w
krajach takich jak Polska, wychodzgcych z komunizmu, wiadza medialna pozostaje
wcigz w orbicie wptywow dawnych elit rzagdzacych.

Od 1945 do 1989 roku media w Polsce - prasa, radio, telewizja, wydawnictwa,
drukarnie, stanowity baze (wg komunistycznej teorii ,nadbudowe”), dzieki ktorej
komunisci mogli umacniac totalitarng wiadze nad spoteczenstwem. Petna kontrola
medidw zostata na krétko (do wprowadzenia stanu wojennego) zaktdcona
powstaniem w sierpniu 1980 roku NSSZ ,Solidarnosc¢”. Zwigzek zawodowy
»Solidarno$¢” powstat rowniez w Radiokomitecie. Jego przewodniczgcym w
Warszawie, a wkrétce wiceprzewodniczagcym Krajowej Komisji Koordynacyjnej NSZZ
»Solidarnos$¢” Pracownikéw Radia i Telewizji zostat Piotr Mroczyk. Jak sie okazato po
latach, od 1973 roku tajny wspotpracownik SB o kryptonimie ,69”. W 1989 roku
zostat dyrektorem Rozgtosni Polskiej Radia Wolna Europa. Przywotuje ten fakt jako
wymowng ilustracje spenetrowania przez rezim PRL struktur ,Solidarnosci”, w tym
nawet tak nielicznej, jaka powstata w srodowisku dziennikarzy radia i telewizji.
,Okoto potowa dziennikarzy przed 1989 rokiem wspotpracowata ze Stuzbg
Bezpieczenstwa” - ocenia prof. Wtodzimierz Suleja.

To, co nazywamy ,transformacjg systemu”, poczagwszy od historycznego 1989 roku,
to kontrolowany mechanizm dopuszczenia do wiadzy nowych sit spotecznych,
wywodzacych sie z tzw. konstruktywnej czesci dawnej ,Solidarnosci”. Tych sit, ktdre
kontestowaty komunistyczny system, domagajac sie reform i dostepu do medidw.
Stato sie to mozliwe, gdy wyrazity milczacg zgode na utrzymanie dominujacej roli
komunistycznych elit w panstwie. Dlatego Okragty Stot jest symbolem nie w petni
demokratycznych przemian ustrojowych w Polsce. Przy Okragtym Stole, a moze juz
wczesniej, w wilii szefa MSW Czestawa Kiszczaka w Magdalence, nalezy szukac



genezy obecnego systemu politycznego III RP, w tym genezy rynku medialnego w
Polsce po 1989 roku, gwarantujgcego ,,nowej wiadzy” petng kontrole nad przysztymi
mediami. Na czele podzespotu ds. Srodkdw masowego przekazu Okragtego Stotu
staneli: Krzysztof Koztowski, pdzniejszy szef MSW w rzadzie Tadeusza
Mazowieckiego, a zarazem protektor Radia RMF FM, oraz Bohdan Jachacz z Wydziatu
Prasy Radia i Telewizji KC PZPR.

Po Okragtym Stole nastepuje (cenzura, czyli Gtdwny Urzad Kontroli Prasy, Publikacji i
Widowisk przestata istnie¢ w kwietniu 1990 roku) ,transformowanie sie” mediow do
nowych warunkow ustrojowych, w tym dopuszczenie do medidw nowych Srodowisk,
spoza dawnej PZPR (rozwigzanej 29 stycznia 1990 roku). W telewizji publicznej
zaczyna by¢ nadawany pdétgodzinny program , Telewizji Solidarnos¢”, zostaje
reaktywowany , Tygodnik Solidarnos$¢” i powstaje ,Gazeta Wyborcza” - codzienne
pismo NSZZ ,Solidarno$¢” (do czasu konfliktu z Lechem Watesg o logo ,,Solidarnosci”
w tytule). Takie byty poczatki udziatu w mediach opozycji demokratycznej.
Niebagatelng role odegrali tu dawni agenci komunistycznej bezpieki. Wielu z nich
stawiano na czele ,nowych” mediéw III RP albo otaczano nimi media jako
odpowiednig ,,opieka”. Dlatego tak dzi$ trudno zaakceptowac kariery ludzi, ktorzy za
komuny i w III RP zawsze zajmujg eksponowane, kierownicze stanowiska.

W tamtym czasie olbrzymi koncern medialny PZPR, jakim byta Robotnicza
Spotdzielnia Wydawnicza ,,Prasa-Ksigzka-Ruch” (45 gazet dziennych, 235 czasopism o
tgcznym naktadzie 3.5 min egzemplarzy), w tym 17 drukarn, liczne wydawnictwa,
agencje ksigzkowe, prasowe, fotograficzne, produkcja wszelakich drukéw
okolicznosciowych, piyt, kaset, wideo, itd., decyzjg sejmu zostat poddany likwidacji.
Ale juz przed wejsciem w zycie ustawy likwidacyjnej dochodzi do kradziezy
niektorych tytutdw prasowych, przejmowania majatku bytych firm i tworzenia na ich
bazie nowych. Beneficjentami stali si¢ dotychczasowi zarzadcy RSW oraz zwigzana z
nimi liczna partyjna nomenklatura i sprawdzeni ,opozycjonisci”. Srodowiska
solidarnosSciowe pragnace zachowac swojg autonomiczno$¢ wobec Okragtego Stotu
(zwigzane z Jarostawem Kaczynskim i Tadeuszem Mazowieckim) musiaty zadowoli¢
sie kupnem na przetargu, organizowanym przez Komisje Likwidacyjng RSW, jedynie
dwdch tytutéw prasowych: ,Expressu Wieczornego” wraz z drukarnig oraz ,Zycia
Warszawy”. Cze$¢ tytutdw dawnej prasy lokalnej RSW trafiata do lokalnych ogniw
»Solidarnosci”. Wskutek krotkowzrocznej, nieprzemyslanej polityki szefa zwigzku
»Solidarno$¢” Mariana Krzaklewskiego, pisma te zaczeto sprzedawac zagranicznym
koncernom medialnym. Po likwidacji RSW okazato sie, ze tzw. drugi obieg
wydawniczy, reprezentujgcy prawdziwg antykomunistyczng, niepodlegtosciowg
opozycje, dziatajgcy preznie poza cenzurg, zostat catkowicie pozbawiony mozliwosci
publikowania i drukowania na bazie dawnego majatku i sprzetu likwidowanej RSW.
Wyijatkiem byta ,Gazeta Wyborcza”.

»Transformowanie sie” mediéw publicznych znam z autops;ji. Szefem telewizji, po
Jerzym Urbanie, zostaje Andrzej Drawicz, internowany w stanie wojennym
solidarnosSciowiec, dawny pezetpeerowiec, ale jak sie okazato po latach, agent
bezpieki TW ,Kowalski” i TW ,Zbigniew”, zarejestrowany w SB od lat 50. ,,Nowa” TVP
znalazta sie pod petng kontrolg dawnych tajnych stuzb, a do historii ,wolnego
dziennikarstwa” przejdzie instrukcja prezesa Drawicza dla dziennikarzy przed 8.
rocznicg stanu wojennego, w ktérej relatywizuje to wydarzenie (nie wolno podnosic¢
bezprawnosci stanu wojennego) i wybiela zbrodnicze decyzje Jaruzelskiego i



Kiszczaka. Zastepcami Drawicza zostali Lew Rywin, pdzniejszy reprezentant ,grupy
trzymajacej wiadze”, oraz Jan Dworak, obecny przewodniczacy KRRIT.

Telewizja Polska i Polskie Radio zmieniajg sie w spotki Skarbu Panstwa.
~Regulatorem” rynku medialnego staje sie powotana w 1992 roku Krajowa Rada
Radiofonii i Telewizji, dzi$ 5-osobowy organ konstytucyjny o stricte politycznym
obliczu. Obecnie po dwdch cztonkéw wybiera Sejm i Prezydent, a jednego Senat. Jan
Dworak, byty polityk Unii Wolnosci i Platformy Obywatelskiej, wiceprezes
Radiokomitetu z lat 1989-1991, rzadzi obecng Krajowg Radg Radiofonii juz pigty rok.
Pozostatymi czitonkami sg Witold Grabos i Stawomir Rogowski (TW ,Libero”),
zwigzani z postkomunistyczng lewicg skupiong w Stowarzyszeniu Ordynacka, oraz
Krzysztof Luft i prof. Stanistaw Pastuszka z PSL-u.

Dzieki KRRIT utrzymana zostaje zasada dominacji w mediach sit rzgdzacych, gdyz to
Krajowa Rada obsadza rady nadzorcze spotek telewizji publicznej i polskiego radia.
Tak wyselekcjonowane rady dokonujg wyboru cztonkow zarzaddéw mediow
publicznych i sg to najczesciej ludzie o lewicowo-liberalnej orientacji, ale takze dawni
agenci stuzb specjalnych. Jak pisata ostatnio , Gazeta Polska” decydujgcy wptyw na
tresci przekazywane przez telewizje publiczng majg dzi$ Jan Dariusz Cychol, dawny
zastepca Jerzego Urbana w tygodniu ,Nie”, byly dziatacz Towarzystwa Przyjazni
Polsko-Radzieckiej, felietonista radia ,Gtos Rosji”, a obecnie gtdwny specjalista w
Redakcji Medidw Interaktywnych (TVPINFO, TVPParlament, TelegazetaTVP) oraz
Stawomir Zielifski (TW ,Postaniec”), oficer Zandarmerii Wojskowej, dawniej WSW, od
lat dyrektor wielu programéw telewizyjnych, a dzi$ szef Biura Koordynacji
Programowej TVP. To nie jedyni tacy ,fachowcy”. Autor ,Wielkiej ksiegi cenzury PRL"
Tomasz Strzyzewski, powiedziat na antenie Telewizji Republika, ze ,media III RP
stosujg takg samg cenzure, co w PRL, rdzni sie ona jedynie formg manipulowania
ludzmi”.

Préby ,,przewietrzenia” medidw publicznych, dopuszczenia do zarzadzania nimi i
pracy w nich 0séb o niekomunistycznym rodowodzie, o konserwatywnej,
patriotycznej, narodowej orientacji - pisatem o tym w ksigzce ,,Oburzeni” - konczyly
sie szybkim odwotaniem tych oséb ze stanowisk. Tak tez zakonczyty sie krotkie misje
prezesow telewizji: Mariana Terleckiego, Wiestawa Walendziaka, Bronistawa
Wildsteina, Andrzeja Urbanczyka. Podobnie zakonczyta sie préba zmian kadrowych i
programowych w Polskim Radiu za prezesury Krzysztofa Czabanskiego. Takze proby
stworzenia prywatnej telewizji RTL 7, nieuwikfanej w zaleznosci z dawnym rezimem
PRL, skonczyly sie porazkg. Adam Michnik osobiscie interweniowat w Luksemburgu,
w siedzibie wiascicieli tej stacji, przestawiajgc telewizje kierowang przez Macieja
Pawlickiego jako skrajnie prawicowg, nie do zaakceptowania we wspotczesnej Polsce.
Po przejeciu przez Polsat wspotpracujgcej z RTL 7 ,Naszej Telewizji” los RTL 7 byt
przesadzony. Stacje wykupita Grupa ITI, wprowadzajgc swdj program pod nazwg
TVN Siedem. Dtuga i burzliwa byta tez droga uruchomionej w 2001 roku innej
niezaleznej stacji - Telewizji Familijnej SA, na bazie TV Niepokalanéw Puls, pozniej TV
Puls. Familijng zasility kapitatowo spétki skarbu paristwa i Prokom Ryszarda
Krauzego. W stacji pojawito sie wielu niezaleznych dziennikarzy, ale zte zarzadzanie i
wycofanie sie Prokomu przesadzito o koncu tej telewizji odwotujacej sie do wartosci
chrzescijanskich i etosu rodziny. Dzi$ jest to TV Puls z nowg koncesjg, nadajaca
programy dalekie od wczesniejszych deklaracji, o czym Swiadczyty liczne protesty
Srodowisk katolickich.



Wspomniany wczesniej Krzysztof Koztowski, cztonek zatozyciel Fundacji Komunikacji
Spotecznej w Krakowie, miat istotny udziat w powstaniu i wejsciu w eter prywatnego
ogolnopolskiego radia RMF FM. Stacja ta uzyskata koncesje w 1994 roku, nadajac
wczesniej bez oficjalnego zezwolenia, podobnie jak ogdlnopolskie Radio Zet,
wspierane przez Adama Michnika i Gazete Wyborczg oraz Srodowisko polityczne Unii
Demokratycznej. Dzi$ obie ogdlnopolskie stacje sg wtasnoscig udziatowcow
zagranicznych; Radio Zet - holdingu medialnego nalezgcego do francuskiej
korporacji Groupe Lagardere, a RMF FM - niemieckiej spotki Bauer Media Invest
GmbH. Zajecie przez obie stacje wiekszosci dostepnych czestotliwosci duzej mocy
uniemozliwito stworzenie podobnie silnej ogolnopolskiej sieci radiowej przez Radio
Maryja. Wiekszos¢ (ponad 100) lokalnych prywatnych stacji radiowych, powstatych
na poczatku lat 90., zostata wykupiona lub przejeta przez grupy radiowe i
reklamowe. Obronity sie tylko nieliczne prywatne rozgtosnie lokalne, m.in.: ,Alex” w
Zakopanem, ,Oko” w Ostrotece, ,Leliwa w Tarnobrzegu, ,Nadzieja” w tomzy,
~Weekend” w Chojnicach, ,Fiat” w Czestochowie, ,Mazury” w Ostrédzie, Radio
Jutrzenka w Warszawie.

RMF dysponuije siecig 56 czestotliwosci lokalnych (RMF MAXX, Radio Classic). Grupa
Eurozet to ogdlnopolskie Radio Zet, radiowe sieci Plus, Gold, Chilli, Planeta,
Antyradio. Agora ma 47 czestotliwosci, m.in. sieci TOK FM, Ztote Przeboje, Roxy.
Grupa Radiowa Time nadaje w sieci 85 rozgtosni. Grupa ta nalezy do Zjednoczonych
Przedsiebiorstw Rozrywkowych, sprywatyzowanych w 1991 roku, ktérymi kieruje i
dysponuje wiekszoscig udziatow Zbigniew Benbenek. Najwyzsza Izba Kontroli
wykazata niezgodng z prawem prywatyzacje ZPR-6w, gdyz zanizono warto$¢ majatku
tej panstwowej firmy, w latach PRL-u waznego instrumentu komunistycznej
propagandy.

Ciekawa jest historia powstania ,Super Expressu”. Zaczeta sie w ,,Expressie
Wieczornym” w kwietniu 1990 roku. W obawie przed zwycieskim przetargiem
Fundacji Prasowej ,Solidarnosci”, oficyny wydawniczej Porozumienia Centrum,
pracownicy ,EW” zawigzujg spétdzielnie, zaczynajg wydawac poranng wersje
dziennika ,,Express” i przygotowujg sie do przetargu. Kiedy Fundacja Porozumienia
Centrum zwycieza, wiekszos¢ pracownikéw ,Expressu Wieczornego”, obawie przed
dziennikarska lustracjq ucieka, jak wczesniej ich koledzy, do ,Expressu”, ktory trafia
w konicu do ZPR-6w Bebenka, a ten zmienia nazwe na ,Super Express, dzi$ tabloid o
wysokim naktadzie. Nomenklaturowy, zwigzany z lewicg ZPR Zbigniewa Bebenka
zwigzat sie pdzniej z Platformg Obywatelskg (Grzegorz Schetyna zaktadat Radio ESKA
we Wroctawiu). ZPR SA to nie tylko firmy Murator, sieci radiowe ESKA, Plus, WAWA,
Vox, telewizje ESKA i POLO na ogdlnodostepnym multipleksie, ale tez 1200 salondw i
punktow gier oraz sie¢ 130 kasyn.

Po 25 latach ,transformowania” prywatnego rynku radiowego zdominowaty go sity
liberalno-lewicowe i postkomunistyczne. Faktu tego nie zmienig nieliczne i stabe
finansowo rozgtosnie radiowe kierowane przez diecezje Kosciota katolickiego, ani fakt
uruchomienia na pierwszym multipleksie Telewizji TRWAM, co z wielkim trudem
wywalczyto spoteczenstwo.

Osobnym gatunkiem nowego ,,polskiego” nadawcy radiowego stato sie Radio
~Hobby” w podwarszawskim Legionowie. Firmuje je Piotr Fogler (TW , Turysta”), byty
poset Unii Demokratycznej. Stacja ta codziennie nadaje w jezyku polskim magazyn
kulturalno-informacyjny ,Radia Sputnik” nalezacy do panstwowej rozgtosni ,,Gtos



Rosji”. Ma wiec Moskwa swoj gtos w Warszawie i okolicach, czego nie zauwaza Jan
Dworak, szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Geneza dwdch najwiekszych prywatnych ogolnopolskich stacji telewizyjnych TVN i
Polsat siega drugiej potowy lat 70., kiedy to wyselekcjonowani przez rezim PRL ludzie
zakfadali spofki polonijne: Konsuprod Jana Wejcherta (TW ,,W. Konarski) i Solpol
Zygmunta Solorza (TW ,Zegarek”). Znane sg takze fakty powigzan Jana Wejcherta i
drugiego twdércy TVN Mariusza Waltera (TW ,Mewa") z wojskowymi stuzbami PRL i
Funduszem Obstugi Zadtuzenia Zagranicznego. Stworzona przez nich grupa ITI
wymieniona jest w Raporcie z weryfikacji WSI. Wspdtdziatat z nimi Grzegorz Zemek,
wspotpracownik wywiadu wojskowego PRL ps. ,,Dik”. Byty szef WSI gen. Marek
Dukaczewski, agent Aleksander Makowski, a wraz z nimi biznesmen Zygmunt Solorz-
Zak i jego firma Polsat oraz koncern ITI i ABW uzyskali ostatnio w Sadzie Okregowym
w Warszawie postanowienie o uchyleniu decyzji prokuratury o umorzeniu $ledztwa
ws. nieprawidtowosci przy tworzeniu Raportu z weryfikacji WSI przez szefa komisji
weryfikacyjnej WSI Antoniego Macierewicza. Tak wiec dawna sprawa tych wszystkich
powigzan ze stuzbami PRL-u i WSI obecnych ,, pokrzywdzonych” powrdci ponownie na
sgdowg wokande. Tym samym wcigz pozostaje aktualna geneza powstania
koncernéw ITI i Polsat.

Ranking sprzedazy i rozpowszechniania prasy drukowej, egzemplarzowej e-wydan
oraz ogdt prenumeraty (sierpien-wrzesien 2014, wg ZKDP, w tysigcach) otwiera ,Fakt
Gazeta Codzienna” (318), dalej ,Gazeta Wyborcza” (168), ,Super Express” (153),
~Rzeczpospolita” (54), ,Dziennik Gazeta Prawna” (44), ,Przeglad Sportowy” (37),
»,Gazeta Podatkowa (26), ,Gazeta Polska Codziennie” (19), ,Puls Biznesu” (10),
Parkiet Gazeta Gietdy (4). Warto wiedzie¢, ze prenumerata ,Gazety Wyborczej”
wynosi ponad 50 tysiecy egzemplarzy, a drugg na tej liscie (38) jest ,Rzeczpospolita”.
Whioski oczywiste; najtrudniejsza sprzedaz to kioski, bo klient wyktada wiasne
pienigdze. Zwyciezca rankingu ,Fakt Gazeta Codzienna” nalezy do niemiecko-
szwajcarskiego koncernu Ringier Axel Springer (m.in. Przeglad Sportowy, Forbes,
Newsweek i jeszcze dziewie tytutow. ,Super Express”, o czym byfa juz mowa, nalezy
do ZPR-6w Zbigniewa Benbenka. ,,Gazeta Wyborcza”, bezptatne ,,Metro” i kilkanascie
kolorowych tytutdéw to wiasno$¢ Agory SA. Olbrzymia wiekszo$¢ prasy lokalnej w
Polsce jest wiasnoscig niemieckiego Verlagsgruppe Passau. Olbrzymia wiekszos¢
czasopism kolorowych takze znajduje sie w rekach niemieckich wydawnictw Bauer i
Burda. Wydawnictwo Heinrich Bauer Verlag (wtasciciel sieci RMF) wydaje 33 tytuty o
tgcznym rocznym naktadzie tygodnikdw i miesiecznikédw ponad 400 milionéw
egzemplarzy. Burda to 15 tytutdw. Najpoczytniejszy polski kolorowy tygodnik opinii,
»,G0oS¢ Niedzielny”, moze sie pochwali¢ roczng sprzedazg na poziomie okoto 1.5
miliona.

,Ukoronowaniem” wspomnianych gtéwnych mediéw komercyjnych stata sie wielka
gala Grand Press i specjalne medale - ,Media 25-lecia”. tatwo sie domysli¢, ze
~lelewizjg 25-lecia” zostata TVN, ,Gazetg 25-lecia” - ,Gazeta Wyborcza”, a ,Radiem
25-lecia” - RMF FM. Poza tym ostatnim, zagranicznym w zasadzie laureatem, nalezy
dodac, ze TVN SA, ktérego gtdwnym akcjonariuszem jest Grupa ITI i Grupa Canal+,
ma wsrdd inwestorow wiele Otwartych Funduszy Emerytalnych, takich jak ING,
Aviva, Allianz, Generali, Pocztylion oraz OFE PZU Ztota Jesien. Podobnie koncern
Agora SA jest zasilany finansowo przez jedenascie funduszy OFE, z ktérych
najwiekszy to PZU Ztota Jesien oraz OFE: ING, Pocztylion, Aegon, AXA. To samo
dzieje sie z Polsatem Zygmunta Solorza. Jego Polsat Cyfrowy zasila jedenascie OFE



sumami od 447 do 33 miliondw ztotych. Niestety niewiele ludzi w Polsce, a
szczegdlnie pracownicy i emeryci, ktorzy ptacg obowigzkowe sktadki na ZUS, zdaje
sobie sprawe, ze poprzez OFE (drugi filar) finansujg wielkie koncerny medialne, od
ktorych zalezy wysokosc¢ ich przysztych swiadczen emerytalnych. Z analizy
zaangazowania OFE w kupno akcji gietdowych spoétek medialnych wynika, ze decyzje
te podejmowane sg bez uwzglednienia nie najlepszej, szczegdlnie ostatnio, sytuacji
finansowej tych spotek. Mimo stabngcych wynikéw finansowych Agory i TVN
zarzadzajacy OFE kupujag akcje tych spdtek w celu podtrzymania ich wartosci
gietdowej. Nie kierujg sie dtuzszg perspektywa finansowa, a ta powinna zaktadac
ryzyko ostabiania sie spotek medialnych ze wzgledu na coraz wieksza konkurencje,
cyfryzacje i zmiane upodoban czytelnikow i telewidzow. ,Gazete Wyborczg” z roku na
rok czyta coraz mniej ludzi. Coraz mniej oglada TVN, ale koncerny te nadal sg
Lulubiencami” tych, ktérzy bezposrednio zarzadzajg OFE. Pytanie - robig to z
przekonania, na podstawie rachunku ekonomicznego, czy dlatego, ze tak nalezy. W
efekcie istnieje ryzyko utraty pieniedzy zainwestowanych w te projekty medialne.
Réwnoczesnie, co jest niezwykle wymowng refleksjg, ptacacy sktadki poprzez OFE nie
majg zadnego wptywu na merytoryczne programy (produkty) tych medioéw, od
ktorych zalezy ich ogladalno$¢, wysokos¢ czytelnictwa, tym samym udziat w rynku
reklamowym. Paradoksalnie czytelnik i widz, nie podzielajgcy wizji $wiata i Polski
prezentowanej przez Agore, TVN czy Polsat, nie tylko finansuje szkodliwy w odbiorze
dla niego , produkt”, ale takze przyczynia sie do jego upowszechnienia, tym samym
do jeszcze wiekszego zdominowania rynku medialnego przez oligopol tych mediow.
Tyle smutnych faktéw, pomijajac, ze wzgledu na objetos¢ tego artykutu, informacje o
portalach internetowych dominujgcych w Polsce medidw, elektronicznych wydaniach
ich gazet, sieci kin, dziatalnosci poligraficznej, ustugach brokerskich, agencjach
reklamowych, nosnikach reklamy zewnetrznej.

Ze wzgledu na szczegdlne i szczegdtowe zapisy ustawy o Radiofonii i Telewizji
osobng, wazng pozycje w panstwie powinny zajmowac media publiczne: TVP1, TVP2,
TVP INFO, TVP Polonia, TVP Sport, TVP Kultura, TVP Historia, TVP HD, TVP Seriale,
TVP Rozrywka, TVP ABC, TVP Parlament, TV Bietsat oraz 16 oddziatéw terenowych
TVP w najwiekszych miastach Polski. Takze programy emitowane przez Polskie
Radio: PR1, PR2, PR3, PR4, PR5 (Radio dla zagranicy), Internetowe radia: Radio
Parlament, Polskie Radio 24, Polskie Radio Rytm oraz 17 Rozgtosni Regionalnych w
najwiekszych miastach Polski. Jest to olbrzymi kapitat ludzki i materialny wcigz nie w
petni wykorzystany, ze wzgledu na permanentne reformy struktury i funkcji tych
medidw oraz brak solidnego finansowania z abonamentu, mechanizmu wielokrotnie
deprecjonowanego przez obecng wiadze. Wcigz nie wykorzystano potencjatu mediow
lokalnych, zarowno terenowych oddziatéw telewizji jak i radia. W bardzo ograniczony
sposAb uczestniczg one w tworzeniu panstwa obywatelskiego i inspirowaniu
oddolnych inicjatyw. Zbyt duzy jest wptyw upolitycznionej ,centrali”, ktdra z
Warszawy nadzoruje te media, zachowujac dla siebie dobdr kadr i wptyw na
programy. Od paru tez lat obserwujemy tendencje do marginalizowania, a nhawet
przymiarki do sprywatyzowania mediow publicznych, jednego z ostatnich débr
narodowych w posiadaniu narodu polskiego. Upolitycznione sg tez Rady Programowe
Telewizji i Radia. Ich sktad oddaje polityczny parytet istniejgcy w KRRIiT. Opozycja,
nawet w tych radach, nie jest w najmniejszym stopniu reprezentowana.

Na zakonczenie o najwazniejszym, wcigz aktualnym postulacie adresowanym
zarowno do regulatora mediow, jakim jest KRRIiT, jak i publicznych mediéw. O ile



bowiem media prywatne ksztaltujg swoje programy (produkty, przekazy) wedtug
zalecen swoich wiascicieli, to media publiczne majg obowigzek Scisle przestrzegaé
zapisOw ustawowych. A sg nimi odpowiedzialno$¢ za stowo, powinnosc¢ rzetelnego
ukazywania catej roznorodnosci wydarzen i zjawisk w kraju i za granica, sprzyjanie
swobodnemu ksztattowaniu sie pogladéw obywateli i umozliwienie im uczestniczenia
W Zyciu publicznym poprzez udziat w mediach oraz prawo do krytyki i kontroli
spotecznej wiadzy, zardbwno panstwowej jak i samorzadowej.

Mozna to ujac jako zasade pierwszenstwa dobra odbiorcy. Zasada ta jest zapisana w
Kodeksie Etyki Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, pozostaje w zgodzie z
Kodeksem Europejskiej Federacji Dziennikarzy, ale jest tez wymieniona w Karcie
Etyki Medidw, ktorej nota bene sygnatariuszami sg wymienione w tym artykule
wszystkie media komercyjne. Zasada pierwszenstwa dobra odbiorcy realizuje sie
wtedy, gdy dziennikarz przedkfada nad interes wtasciciela medium, redaktora
naczelnego, kierownika redakcji interes odbiorcy (czytelnika, stuchacza, telewidza).
To oni, odbiorcy mediéw, powinni by¢ ich najwyzszym punktem odniesienia i sensem
pracy wolnego i uczciwego dziennikarza. Media publiczne w Polsce nalezg do
wolnego polskiego spoteczenstwa. Czas odejs¢ od paradygmatu - czyja wiadza, tego
media. W Polsce media publiczne nalezy przywrdci¢ spoteczenstwu.

Wojciech Reszczynski

"Wygaszanie Polski", Wydawnictwo Bialy kruk, Krakow 2015



