
Prawdziwe, kłamliwe, ukryte 

Trudno dziś ukryć coś przed opinią publiczną, tak wiele mediów 

konkuruje ze sobą w zdobywaniu i przekazywaniu informacji. 

Jeżeli nie pokaże czegoś telewizja, napisze o tym Internet, 

jeżeli „Gazeta Wyborcza” zmanipuluje fakty, jak ostatnio w 

sprawie Aleksandra Podrabinka, który miał ponoć obrazić się na 

prezydenta Lecha Kaczyńskiego i odmówić przyjęcia polskiego 

odznaczenia, to kłamstwo szybko odkryje i nagłośni np. „Gazeta 

Polska”. Problem w tym, że ci, którzy wiążą się na stałe z 

jedną gazetą, jednym radiem, jedną telewizją czy jednym 

ulubionym portalem internetowym, tracą niekiedy na ostrości 

widzenia świata. Dobrze jest korzystać z różnych mediów, aby 

przekonać się, kto jest bliższy prawdy, kto i jak często oraz 

dlaczego myli się lub o czymś celowo zapomina. Kto manipuluje. 

To trudne z pozoru zadanie studenci dziennikarstwa WSKSiM w 

Toruniu rozwiązali w ten sposób, że w danym dniu nagrywają 

wszystkie telewizyjne programy informacyjne, po czym je 

odtwarzają i dokonują porównawczej analizy. Często okazuje się 

że dobór, układ i treść informacji wyglądają tak, jakby 

dotyczyły różnych wydarzeń, a nawet różnych dni tygodnia.  

„Wiadomości TVP1” po ostatnich zmianach wciąż są nierówne. W 

dniu zapowiedzi gotowości do podpisania przez rząd traktatu 

gazowego z Rosją (26 listopada) obszerny i odważny komentarz 

Witolda Michałowskiego, szefa pisma „Rurociągi” nadało Radio 

Maryja w swojej audycji „Aktualności Dnia”, natomiast w 

„Wiadomościach TVP1” o 19.30 nie wspomniano o tym ani słowem. 



Był za to długi reportaż o nauczycielce, która doprowadziła do 

śmierci swojego psa. Trzeba było czekać aż tydzień, aby  

„Wiadomości TVP1” powróciły do tematu gazowego, pomijanego za 

to konsekwentnie w stacjach prywatnych.  

Byłoby wielce pożądane, aby w programach informacyjnych 

Telewizji Polskiej ukazywały się informacje na temat 

wszystkich ważnych wydarzeń zgodnie z kategoryzacją jakiej 

podlegają, czyli zasadą pierwszeństwa znaną niestety  

nielicznym dziennikarzom. Oczekiwałbym też poszerzenia listy 

komentatorów wydarzeń polityczno-gospodarczych o osoby znane z 

niezależności swoich poglądów i osobistej odwagi ich 

głoszenia. Nic się nie stanie telewizji publicznej, jeżeli 

skorzysta z wiedzy osób, które współpracują np. z „Naszym 

Dziennikiem” czy Radiem Maryja. Niestety, większość serwisów 

informacyjnych, może z wyjątkiem TVP INFO, idzie w kierunku 

programów typu „show”. Ma być przede wszystkim ciekawie i 

atrakcyjnie. O ile można to zaakceptować w telewizjach 

prywatnych, które nie muszą wywiązywać się z obowiązku 

rzetelnego informowania i kierują się przede wszystkim tzw. 

„oglądalnością”, to od mediów publicznych po 20 latach od 

zapoczątkowania w nich zasadniczych zmian można chyba wreszcie 

oczekiwać poważnego, opiniotwórczego programu informacyjnego.  

Tymczasem nieustanny wyścig z prywatnymi mediami według 

kryterium atrakcyjności kończy się najczęściej marnym 

bezkrytycznym naśladownictwem.  



Przykładem telenowela informacyjna na temat kłopotów z prawem 

reżysera Romana Polańskiego. Widok dziennikarki głównego 

wydania „Wiadomości TVP1” zasypywanej śniegiem w czarną noc 

przed szwajcarskim domem Polańskiego, która nie ma nic nowego 

do powiedzenia, gdyż wszystko na ten temat napisały już 

poranne gazety, potwierdza, że publiczne pieniądze wyrzucane 

są w błoto. Nie ma żadnego powodu, aby żenująca „Polański 

story” była w telewizji publicznej nadawana codziennie, tak 

jak jest to w TVN, wobec której to telewizji nie wiedzieć 

czemu tak  wielu dziennikarzy ma jakieś kompleksy. Chyba że 

chodzi o honoraria. 

Nadal w programach informacyjnych telewizji publicznej nie 

oddziela się informacji od komentarza, przez co trudno jest 

odróżnić fakty od opinii. Jest to sprzeczne z zasadami etyki 

dziennikarskiej. Może też świadczyć o tym, że dziennikarz albo 

nie zna warsztatu, albo ten warsztat świadomie ignoruje.  

„Wiadomości TVP1” o 19.30 powinny składać się z dwóch części 

wyraźnie od siebie oddzielonych – informacji i komentarzy. 

Wówczas można by zrezygnować z dziennikarskich komentarzy 

nadawanych zawsze po filmowym materiale. 

Od ilu to już lat dziennikarze telewizyjni muszą dzielić się z 

widzami swoimi uwagami, refleksjami, puentami, aluzjami czy 

dowcipami na zakończenie swoich relacji. Niech robią to staje 

prywatne. Media publiczne zaś powinny pokazać, że szanują 

swoich widzów, którzy mają prawo do własnych sądów i uwag bez 

dziennikarskich podpowiedzi.  



Z pewnością warto być dobrze poinformowanym, np. w kwestii 

życiorysów nowych unijnych urzędników. Wystarczy tylko 

kliknąć, aby usłyszeć, co powiedział na forum parlamentu 

europejskiego przewodniczący Partii Niepodległości 

Zjednoczonego Królestwa Brytyjczyk Nigel Farage. Szczególnie 

ciekawe jest to, co mówił na temat „baronessy” Catherine 

Ashton, unijnej minister spraw zagranicznych, uwikłanej przed 

laty we współpracę z komunistami i tajnymi sowieckimi 

służbami. Czy tak trudno jest zdobyć materiał filmowy z sali 

obrad parlamentu europejskiego i nadać go w telewizji 

publicznej, skoro może go mieć internetowy You Tube?  

20 lat temu zapowiadałem, że „Wiadomości” będą dobre lub złe, 

ale zawsze prawdziwe. Zapomniałem wtedy dodać, że newsów nie 

powinno się skrywać przed widzami, ale dzisiaj na szczęście 

jest Internet.  

Wojciech Reszczyński 

„Nasz Dziennik” 03.12.09 

 


