
Afera Rywina do kwadratu  

Afera Rywina to mały pikuś w porównaniu z aferą Dworaka, który 

wyeliminował TV Trwam z multipleksu i zabezpieczył na wiele 

lat interesy medialnych oligarchów. Głoszenie tej coraz 

bardziej powszechnej opinii już niekoniecznie musi grozić 

procesem, a to dzięki ostatniemu raportowi NIK, która zbadała 

finanse KRRiT za 2011 rok. Chodzi o rozłożenie przez KRRiT 

opłaty koncesyjnej; 10.8 mln zł na 114 rat dla spółek Stavka i 

Lemon Records oraz 7.3 mln zł na 93 raty spółce ESKA. Są to 

podmioty, które firmują nieistniejące jeszcze albo dopiero 

raczkujące programy telewizyjne, powiązane kapitałowo, 

programowo i reklamowo z wielkimi postkomunistycznymi 

koncernami: TVN, Polsat i ZPR (Zjednoczone Przedsiębiorstwa 

Rozrywkowe). Rozłożenie tych opłat NIK uznała za ewidentną 

„niegospodarność”. Dworak tłumaczy, że to typowa, od dawna 

stosowana przez KRRiT praktyka. Ale najistotniejsze w tym 

wydaje się uzasadnienie decyzji KRRiT, otóż rozkładając opłaty 

koncesyjne na raty, kierowała się ona „trudną sytuacją 

finansową koncesjonariusza, uniemożliwiającą dokonanie 

jednorazowego wydatku”. Mechanizm przekrętu jest zatem 

„boleśnie prosty”, że użyję tu słynnej metafory prezydenta 

Komorowskiego odnośnie przyczyn katastrofy smoleńskiej. 

Zaprzyjaźnione spółki otrzymują koncesje telewizyjne, ponieważ 

zdaniem KRRiT mają dobrą sytuację finansową, po czym zwalnia 

się te spółki z opłat koncesyjnych, bo ich sytuacja finansowa 

jest trudna: „uniemożliwiająca dokonanie jednorazowego 



wydatku”. Zapytany o tę sprzeczność Dworak odpowiada, że nie 

widzi żadnego problemu, gdyż TV TRWAM, gdyby otrzymała 

koncesję, też mogłaby wystąpić o rozłożenie opłaty koncesyjnej 

na raty. Problem w tym, że tej koncesji nie otrzymała, za co 

oczywiście nie odpowiada ani Dworak, ani cała KRRiT. Jednym 

słowem koncesje telewizyjne w Polsce, pod rządami partii 

miłości, może otrzymać każdy, kto zdobędzie miłość i zaufanie 

KRRiT, a w nagrodę otrzyma jeszcze koncesyjny kredyt na lata i 

zielone światło do dalszego rozwoju.  

TV TRWAM, której aktywa trwałe, obrotowe, suma bilansowa, 

kapitały własne przewyższały i to znacznie konkurentów, nie 

otrzymuje koncesji, a firmy wydmuszki, zaprzyjaźnione z KRRiT 

koncesję otrzymują. Czymże więc jest w swojej istocie proces 

przyznawania koncesji telewizyjnych przez KRRiT pod rządami 

Jana Dworaka jak nie jedną wielką mistyfikacją i przekrętem?  

Afera Dworaka jest większa i ordynarniejsza od afery Rywina z 

dwóch powodów. Po pierwsze, jeżeli do wartości przychodów 

uzyskiwanych przez spółki, o których mowa, tworzących 

pierwszy, najbardziej powszechny w odbiorze multipleks 

telewizyjny, dodamy rozłożone opłaty koncesyjne amortyzowane 

przez 10 lat trwania koncesji, to wartość tych koncesji 

przekroczy znacznie kwotę 17.5 mln dolarów, o którą zabiegał 

Rywin u Michnika. A jak wiadomo, koncesja w trakcie jej 

wykonywania może zmienić właściciela, o ile zgodzi się na to 

KRRiT. Scenariusz taki był „ćwiczony” wiele razy, wówczas gdy 

koncesjonariusz będący w kłopotach finansowych znajdował sobie 



bogatszego wspólnika i uzyskiwał zgodę na zmianę koncesji w 

części dotyczącej udziałowców czy akcjonariuszy. Po zmianie 

stawał się udziałowcem mniejszościowym albo opuszczał spółkę 

za jakiś „drobny” ekwiwalent. Wówczas wspomagająca spółka już 

dominująca, zmienia nazwę i logo na własną, np. ATM-Polsat, 

Stavka-TVN. Najważniejsze, by była koncesja, martwić się można 

potem.  

Po drugie, zabiegi Rywina u Michnika czy może odwrotnie, nie 

pamiętam, odbywały się w zaciszu gabinetu, a jedyne co 

przeszkadzało w tej rozmowie, to magnetofon Michnika 

nagrywający rozmowę. Proces koncesyjny Dworaka został 

ujawniony po fakcie, ale na tyle szczegółowo i powszechnie, że 

nietrudno zorientować się, na czym polega prymitywizm tego 

przekrętu. I nic tu nie zmienia korzystny dla KRRiT wyrok 

Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, gdyż badał on jedynie 

legalność decyzji administracyjnej, jaką jest wydanie koncesji 

dla TV TRWAM. Tego akurat nikt nie kwestionował. KRRiT ma 

prawo wydawać koncesje, od tego, niestety, jest. Problem w 

tym, jak to robi, czy rzetelnie, uczciwie, zgodnie z jasnymi 

kryteriami, czy traktuje koncesjonariuszy równo i 

sprawiedliwie.  

Najświeższy raport NIK, miejmy nadzieję, że nie ostatni, 

odsłania filozofię działania KRRiT, która kieruje się 

interesami oligarchów medialnych zaprzyjaźnionych z partią 

władzy, a przy okazji dyskryminuje jedynego nadawcę 

katolickiego (Fundację Lux Veritatis), który niekontrolowany 



przez system III RP jest w stanie tworzyć niezależny program 

telewizyjny, o profilu religijnym, katolickim, patriotycznym 

firmowany przez Zakon Redemptorystów, właściciela radiowej 

koncesji Radia Maryja. A taki „koncern medialny” to już 

prawdziwe zagrożenie, tak niestety uważają władcy III RP.    

Wojciech Reszczyński 

306Nasza Polska 10.07.12 

 

 


