
Zmagania z trzecią władzą

Nie zdajemy sobie sprawy z zagrożenia, jakie wiąże się dzisiaj z uprawianiem

uczciwego dziennikarstwa. Ostatnie wydanie pisma „Forum” Stowarzyszenia

Dziennikarzy Polskich zawiera przykłady, które nawet mnie, także swego czasu

targanego przez sądy, wręcz porażają. Jest gorzej, niż można było się spodziewać i

zgadzam się z doradcą prawnym SDP Michałem Jaszewskim, że „nasze sądownictwo

nigdy nie wyszło z tej choroby, jaką był komunizm”. Ale po kolei i w bardzo dużym

skrócie.

W swoim felietonie red. Sebastian Moryń nazwał tzw. „Obywateli RP”, którzy

protestowali przeciwko zmianom wysokości ubeckich emerytur, blokując samochód

służbowy z ministrem Zbigniewem Ziobro, ludźmi broniącymi przywilejów SB-ków i

ubeków. Nie padły żadne nazwiska ani wulgarne słowa. Po czterech latach prywatny

akt oskarżenia dwudziestu tzw. „Obywateli” doczekał się pełnej akceptacji w sądach

dwóch instancji i redaktor portalu tvrepublika.pl został skazany na zapłatę kary w

wysokości prawie 70 tys. zł. Gdyby nie pomoc życzliwych ludzi za pośrednictwem

portalu Zrzutka.pl i Fundacji Niezależne Media dziennikarz nie wyszedłby z długów.

Zmiana władzy spowodowała wysyp spraw sądowych – zauważa red. Anita Gargas.

Licząc na przychylność sądów, ludzie wyciągają sprawy sprzed lat, chcąc odegrać się

na dziennikarzu. Jako rekordzistka (ponad 20 spraw karnych i cywilnych w toku)

upomina się jednak o sprawiedliwość dla swoich kolegów. Chodzi o Mateusza Teskę,

który został skazany za to, że ośmielił się wysłać pytanie rzecznikowi prasowemu

sądu dotyczące jednej z sędzi w stanie spoczynku. Ta sprawa jest naprawdę

kuriozalna. Nie było żadnego artykułu, reportażu czy felietonu, programu radiowego

czy telewizyjnego, nawet postu na Facebooku czy X, był tylko jeden mail wysłany



nawet nie do sędzi, tylko do instytucji, z którą związana była sędzia, mail, dodajmy

nigdzie nie upubliczniony. Redaktor zbierał jedynie informacje, robił tzw. research.

Sędzia poczuła się zniesławiona i wytoczyła sprawę karną. W pierwszej instancji

doszło do umorzenia, ale w drugiej nastąpiło skazanie dziennikarza na podstawie art.

212 KK, konkretnie na dwa miesiące ograniczenia wolności w postaci 80 godzin prac

społecznych.

Więcej szczęścia miał red. Wojciech Biedroń. Wygrał trzy sprawy z art. 212 KK, choć

ostrożnie zauważa, że są one tylko „najprawdopodobniej” zakończone. Wraz z

redaktorami Markiem Pyzą i Marcinem Wikło opisywali fundację Otwarty Dialog

Ludmiły Kozłowskiej i Bartosza Kramka, której nazwa odwołuje się do organizacji

zakładanych w Europie Środkowej przez George’a Sorosa, ale interesy fundacji „OD”

w Polsce wiązały się z Rosją.

Dramatycznie zakończyła się 18-letnia praca red. Agnieszki Romaszewskiej-Guzy,

założycielki i szefowej Telewizji Biełasat. Najpierw dostała typowe pracownicze

wypowiedzenie, a jak nie zgodziła się na 3-letni , a nawet roczny „knebel”, czyli

całkowity zakaz wypowiadania się o telewizji, i po stwierdzeniu, że przegrała

zawartość swojego komputera, otrzymała zwolnienie dyscyplinarne. Sprawa trafi do

Sądu Pracy, ale to nie koniec, gdyż neo-TVP oskarżyła Romaszewską, że ze swoimi

współpracownikami sprzeniewierzyła 7 mln zł, z tego 5 mln zł sama ukradła. W ten

sposób upadła TV Biełsat. Nikt już nie będzie bronił szesnastu dziennikarzy,

współpracowników stacji, więzionych przez reżim Łukaszenki.

Można być też skazanym za słowo, którym powód, sam się nim określał. Rafał

Ziemkiewicz za nazwanie pana Wielińskiego z Gazety Wyborczej Volksdeutschem

(wcześniej Wieliński w rozmowie z niemieckim dziennikarzem stwierdził, że w Polsce



nazwą go Volksdeutschem) został skazany przed sąd karny, na podstawie z art. 212

KK. Przewiduje on karę ograniczenia wolności, w tym przymusowych prac

społecznych. Skazany nie musi przepraszać pokrzywdzonego, a ten czerpie

satysfakcję z upokorzenia i ośmieszenia sprawcy. Można być skazanym także za

cytowanie słów sędzi z uzasadnienia wyroku. Spotkało to Agnieszkę

Siewiereniuk-Maciorowską. Opisała pewną organizacją, która poczuła się

zniesławiona. Redaktor otrzymała wyrok zakazujący mówienia o tej organizacji przez

dwa lata. Nie mogąc publicznie się wypowiadać, zgodnie z wyrokiem sądu,

zacytowała w mediach fragment uzasadnienia orzeczenia sądu. I to właśnie

spowodowało kolejną sprawę karną, gdyż sędzia poczuła się pomówiona za słowa,

które wcześniej sama wypowiedziała. W wyroku pierwszej instancji sędzia z Iustiti

orzekł, że redaktor, wyrażając własne zdanie, ma obowiązek zaprezentować także

zdanie innych, bo wymaga tego rzetelność dziennikarska. Czyżby miał się sam

oskarżać?

Przedstawiłem zaledwie cząstkę spraw opisanych w Forum SDP. Do tematu powrócę.

Na zakończenie trzeba koniecznie wyrazić słowa uznania dla Centrum Monitoringu

Wolności Prasy Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich za obronę wolnych dziennikarzy

zmagających się z trzecią władzą w swojej codziennej pracy. Prawnik SDP, analizując

orzeczenia skazujące dziennikarzy z art. 212, zauważa, że mamy tu do czynienia ze

złamaniem zasady domniemania niewinności. Jak twierdzi – jest to zjawisko

marksizmu kulturowego.

Dziennikarz ma odstąpić od własnych poglądów, ma im zaprzeczyć, wpisując się w

polityczną poprawność, a najlepiej zamilknąć, choć i to w dzisiejszym świecie nie



chroni przed karą. Adam Smith-Connor, weteran brytyjskiej armii, został skazany na

dwa lata w zawieszeniu za modlitwę w myślach, w ciszy, przed zakładem aborcyjnym.

323 wSieci 28.10.2024
www.wojciechreszczynski.pl

http://www.wojciechreszczynski.pl

